U bevindt zich in de sectie van de FSMA-website over het interne meldingskanaal voor integriteitsschendingen dat is opgezet conform de wet van 8 december 2022 betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties.
Dit kanaal dient niet:
- om als klant een klacht in te dienen bij een financiële instelling of om een persoonlijk conflict met een werkgever of medecontractant te signaleren. Voor consumentenvragen en klachten bestaan, zowel binnen als buiten de FSMA, andere communicatiekanalen. Een overzicht van die instanties en hun specifieke rol vindt u op de website van de FSMA.
- om een klokkenluidersmelding in te dienen. Een klokkenluider is een persoon die inbreuken waarneemt op de financiële wetgeving waarop de FSMA toeziet, en deze inbreuken aan de FSMA meldt. Een specifiek contactpunt vindt u op de website van de FSMA.
Dit kanaal wordt ter beschikking gesteld van de werknemers en voormalige werknemers van de FSMA die over informatie beschikken over integriteitsschendingen in de professionele context, zoals personeelsleden, zelfstandige werknemers, externe consultants, leden van de FSMA-organen, vrijwilligers, stagiairs, personeelsleden van (sub)contractanten en van leveranciers.
Een integriteitsschending betreft een overtreding van de regels die van toepassing zijn op de FSMA, en vormt een bedreiging voor het algemeen belang.
De FSMA waarborgt de geheimhouding van de identiteit van de melders. Meldingen kunnen zowel schriftelijk als mondeling en ook anoniem gebeuren. De wet voorziet een bescherming voor melders van integriteitsschendingen, facilitators en derden die verbonden zijn met de melders.
De meldingen moeten de FSMA in staat stellen de feiten te onderzoeken. Daarom moeten de feiten voldoende nauwkeurig en gedetailleerd worden beschreven. Indien mogelijk, moeten ze ook met bewijsstukken worden gedocumenteerd.
Hieronder vindt u meer gedetailleerde uitleg en instructies inzake interne meldingen van integriteitsschendingen.