search_api_autocomplete
Home

Verhoogd risico op fraude in het kader van de COVID-19-pandemie: Pas op voor aanbiedingen die te mooi zijn om waar te zijn!

Waarschuwing
Covid-19: virusdeeltjes verspreiden zich

Frauduleuze beleggingen worden alsmaar vaker aangeboden, in steeds meer uiteenlopende vormen en in zeer verschillende domeinen die vaak verband houden met de actualiteit. Zo deinzen oplichters er tegenwoordig niet voor terug om de coronacrisis te misbruiken om nieuwe slachtoffers te maken. Nu consumenten in lockdown meer gebruik maken van internet, zijn zij meer dan ooit blootgesteld aan oplichting door fraudeurs , via e-mails, advertenties op internet en sociale media, ongevraagde telefoontjes … Blijf altijd waakzaam als u wil investeren, en pas vooral op als de belofte van uw contactpersoon te mooi is om waar te zijn! Met vragen in verband met de coronacrisis kunt u steeds terecht bij het nieuwe callcenter van de FSMA.

Sinds begin dit jaar waarschuwt de FSMA het publiek voor:

  • frauduleuze beleggingsaanbiedingen in energie;
  • frauduleuze beleggingsaanbiedingen in cryptomunten;
  • frauduleuze aanbiedingen van vermogensbeheer;
  • frauduleuze beleggingsaanbiedingen in vastgoed, vooral in parkeerplaatsen;
  • frauduleuze beleggingsaanbiedingen (in aandelen, alternatieve beleggingsproducten, virtuele munten, enz.) op frauduleuze tradingplatformen;
  • frauduleuze beleggingsaanbiedingen in whisky.

Achter die zeer diverse beleggingen gaat vaak hetzelfde frauduleuze principe schuil: het vertrouwen van een mogelijke belegger wordt gewonnen door een weldoordacht betoog, een zelfverzekerde contactpersoon en een professioneel ogend onlineplatform waar hij zijn belegging in realtime kan volgen. Maar zodra hij zijn inzet wil recupereren of zijn winst opvraagt, wordt alle communicatie verbroken en verdwijnen de oplichters met zijn geld.

Wees tijdens deze quarantaine dubbel zo waakzaam voor telefonische zwendelcampagnes, frauduleuze e-mails die zogezegd zijn verstuurd door betrouwbare derden (uw bank, de overheid, uw energieleverancier …) en ook voor reclamebanners op sociale media die u doorverbinden naar invulformulieren (meer informatie over deze fraudetechnieken vindt u in onze waarschuwing van 1 april 2020).

De FSMA, als toezichthouder met een focus op consumentenbescherming, heeft in het kader van de coronacrisis een callcenter geopend. Indien u vragen heeft in verband met de coronacrisis en de maatregelen die genomen werden in de bank- en verzekeringssector, kunt u steeds terecht bij dat callcenter. Het contactformulier en de telefoonnummers van het callcenter staan op de website van de FSMA.

WAT KAN U DOEN OM NIET IN DE VAL TE LOPEN?

Wees uiterst behoedzaam en blijf alert voor aanwijzingen van beleggingsfraude. Enkele tips:

  • Blijf op uw hoede voor (beloften van) buitensporige winst. Als een rendement te mooi lijkt om waar te zijn, is het dat ook!
  • Controleer altijd de identiteit van de vennootschap die u benadert (identiteitsgegevens, land van vestiging, enz.). Vertrouw nooit een vennootschap als u ze niet duidelijk kan identificeren.
  • Wees op uw hoede voor vennootschappen die beweren een vergunning van een toezichthouder te hebben gekregen, en daarnaar verwijzen. Die techniek wordt veel toegepast. Vaak gaat het om identiteitsfraude. Hierover vindt u meer informatie in onze waarschuwing van 13 februari 2020. Aarzel niet om informatie die u zou krijgen te laten bevestigen door de FSMA.
  • Ga na wanneer de website van de vennootschap is gemaakt: als die nog niet lang bestaat, is dat dikwijls een bijkomende aanwijzing van beleggingsfraude.
  • Wees op uw hoede als u gevraagd wordt om geld over te schrijven naar een bankrekening in een land dat geen enkele band heeft met het land waar u woont of waar de zetel van de vennootschap zogezegd is gevestigd.

Als uw contactpersoon bijzonder hard aandringt, is dat in ieder geval nog een bijkomend teken van fraude.

WAT ALS U SLACHTOFFER BENT VAN ZO’N VENNOOTSCHAP?

Denkt u slachtoffer te zijn van oplichtingspraktijken, stort dan in geen enkel geval bijkomend geld. Dat geldt ook en vooral als de fraudeur u belooft uw geld terug te betalen na een laatste storting. Dat is een beproefde techniek van oplichters om hun slachtoffer nog een laatste keer geld te ontfutselen.

Contacteer onmiddellijk uw lokale politiedienst om een klacht in te dienen, en meld de fraude aan de FSMA via het contactformulier voor consumenten.

De FSMA benadrukt het belang om zo snel mogelijk een klacht in te dienen en die grondig te documenteren (betrokken vennootschap, bankrekeningen waarop u geld hebt gestort …).

***

Meer dan ooit is voorzichtigheid geboden.

Als u de minste twijfel heeft over het regelmatige karakter van een aanbod van financiële diensten, aarzel dan niet om rechtstreeks contact op te nemen met de FSMA via het contactformulier voor consumenten. Aarzel ook niet om de FSMA te verwittigen mocht u in aanraking komen met een verdachte vennootschap waarover de FSMA nog geen waarschuwing heeft gepubliceerd.