search_api_autocomplete
Home

Persbericht over de activiteiten van SFAM

Persbericht
Aan de inkom van het FSMA-gebouw hangt een paneel met het logo van de FSMA

De FSMA heeft kennisgenomen van klachten met betrekking tot automatische bankafschrijvingen door SFAM zonder akkoord van haar klanten. Deze onderneming kan eveneens optreden onder de commerciële namen « Celside Insurance » en/of « INDEXIA ».

SFAM is een Franse verzekeringstussenpersoon die was toegelaten door de Franse toezichthouder ACPR[1] om activiteiten van verzekeringsdistributie uit te oefenen via een bijkantoor in België. SFAM biedt bijkomend aan de verzekeringsproducten ook gelinkte, maar niet-gereglementeerde, diensten aan, die echter géén verzekeringsproducten betreffen.

De toelating om activiteiten van verzekeringsdistributie uit te oefenen is sinds 25 april 2023 geschorst door de ACPR.[2]

Deze schorsingsbeslissing werd eveneens doorgevoerd in de lijst van Europese verzekeringstussenpersonen bijgehouden door de FSMA, die u kan consulteren op de website van de FSMA.[3]

SFAM/Celside Insurance/INDEXIA is momenteel dus niet toegelaten om enige activiteit van verzekeringsdistributie uit te oefenen in België. Deze schorsing heeft evenwel geen impact op de andere diensten die SFAM aanbiedt en die géén verzekeringsproducten betreffen.

Vaak gestelde vragen

Heeft een verzekeringsonderneming of een verzekeringstussenpersoon het recht om eenzijdig mijn premie te verhogen?

Volgens de informatie in het bezit van de FSMA, is het niet altijd mogelijk om na te gaan of de gevraagde verhoging gelinkt is aan een verzekeringsovereenkomst of aan een afzonderlijke dienst (zoals een getrouwheidsprogramma, een cash-back, etc.).

Als het gaat om een premieverhoging in het kader van een verzekeringsovereenkomst (inzake multimedia-apparaten), dan zijn de volgende regels van toepassing.

Indien de verzekeraar zijn tarief wil verhogen, moet hij de verzekeringnemer daarvan minstens vier maanden vóór de jaarlijkse vervaldag van zijn verzekeringsovereenkomst in kennis stellen, om de verzekeringnemer de gelegenheid te geven zijn contract op te zeggen. Deze opzegging moet gebeuren ten minste drie maanden vóór de vervaldag van de overeenkomst, met een aangetekende brief, via deurwaardersexploot of door afgifte van de opzeggingsbrief tegen ontvangstbewijs.

Indien de verzekeraar de verzekeringnemer minder dan vier maanden vóór de jaarlijkse vervaldag van zijn verzekeringsovereenkomst in kennis stelt van de tariefverhoging, moet de verzekeraar de verzekeringnemer de gelegenheid geven om zijn overeenkomst op te zeggen binnen een termijn van minstens drie maanden te rekenen vanaf de dag van die kennisgeving.

Het opzegrecht wordt uitdrukkelijk in de kennisgeving vermeld.

Wat moet ik doen als ik niet akkoord ben met de verhoging, maar het niet om een verzekeringsovereenkomst gaat?

Als u van mening bent dat uw rechten als consument niet worden gerespecteerd, dan kan u dit geval signaleren aan de Economische Inspectie via haar contactpunt: Meldpunt (belgie.be)

Wat moet ik doen om een betaling verricht via domiciliëring te betwisten?

Als u niet akkoord gaat met een bepaalde betaling die is gebeurd in het kader van een domiciliëring, heeft u acht weken om aan uw bank te vragen het betaalde bedrag terug te storten.

Als u de geldigheid van een mandaat betwist, stort de bank alle betalingen van de voorbije acht weken terug zonder verder onderzoek.

U vindt meer informatie hierover op Wikifin.be, de website van de FSMA over financiële educatie .