search_api_autocomplete
Home

'Gedaan met zakgeld en je weet geen zak van geld?' Nieuwe Wikifin-campagne helpt jongeren financieel op eigen benen staan

Persbericht
A few students together on 1 picture

Voor het eerst zelf je geld beheren, werken, huren of beleggen: het hoort allemaal bij de stap naar zelfstandigheid. Maar die stap is niet altijd vanzelfsprekend. Daarom lanceert de FSMA vandaag via Wikifin, haar programma voor financiële educatie, een gerichte communicatieactie op sociale media die jongeren helpt om de stap naar financiële onafhankelijkheid beter te begrijpen, te plannen en te zetten. Wikifin trekt met deze campagne ook naar scholen en campussen.

Uit een recent onderzoek van de FSMA blijkt dat jongeren tussen 18 en 25 jaar veel interesse tonen in geldzaken. Toch geven velen aan dat ze op school meer financiële kennis hadden willen meekrijgen. Vooral thema’s zoals cryptomunten (27%), belastingen (26%), budgetbeheer (26%) en beleggen (25%) springen eruit. Jongeren willen leren over geld en zijn op zoek naar betrouwbare informatie over geld.

Een centrale landingspagina op www.wikifin.be vormt het vertrekpunt van de campagne. Daar vinden jongeren heldere en praktische informatie, die aansluit bij de vragen en bezorgdheden die vaak leven in deze leeftijdsgroep, zoals: Wat moet ik regelen als ik alleen ga wonen? Wat moet ik doen als ik ga werken? Welke verzekeringen moet ik écht hebben? Hoe pak ik sparen, beleggen en mijn toekomst slim aan? Een overzichtelijke checklist in klare taal helpt hen op weg.

Via diverse communicatiekanalen en op maat van jongeren

De campagne die vandaag start, wil jongeren op een toegankelijke manier bereiken via de media en omgevingen waar ze zich thuis voelen. Online wordt de boodschap verspreid via socialemediakanalen zoals TikTok en Instagram. Dat gebeurt in samenwerking met twee bekende content creators die op een herkenbare en laagdrempelige manier praten over zelfstandigheid, geldzaken en persoonlijke ervaringen. Naast de online kanalen worden er ook campagneposters op scholen en campussen voorzien, zowel via het secundair als hoger onderwijs. 

De campagne omvat verder een reeks acties die gedurende het school- en academiejaar 2025-2026 zullen plaatsvinden. Zo krijgt de campagne extra slagkracht via campusbezoeken, waarbij Wikifin-medewerkers universiteiten en hogescholen bezoeken om jongeren rechtstreeks te sensibiliseren, het gesprek aan te gaan en ook vragen te beantwoorden.

Het Wikifin-team zal ook naar klassen van het secundair onderwijs trekken om deze thema’s op een boeiende en activerende manier tot leven te brengen. In aanwezigheid van een Wikifin-animator worden leerlingen ondergedompeld in herkenbare situaties en uitdagingen.

Voor leerkrachten worden lesfiches voorzien, specifiek ontwikkeld voor laatstejaars in de arbeidsfinaliteit die na het secundair onderwijs rechtstreeks de stap naar de arbeidsmarkt zetten. Het lesmateriaal dient om deze doelgroep beter voor te bereiden op een vlotte overgang naar het werkleven.

'Jongeren krijgen vaak waardevolle tips van hun ouders over geldzaken, maar ze hebben ook behoefte aan toegankelijke en betrouwbare informatie over geld,'  zegt Jean-Paul Servais, voorzitter van de FSMA . 'Met deze campagne wil Wikifin jongeren handvaten aanreiken om hun financiële basis te versterken. Wie inzicht heeft in zijn geldzaken, bouwt aan zelfstandigheid. Op de Wikifin-website, die meer dan 6 miljoen keer per jaar wordt bezocht, vinden jongvolwassenen betrouwbare informatie en handige rekentools die hen hun hele verdere leven kunnen ondersteunen bij al hun geldvragen.'

Voor meer informatie https://www.wikifin.be/nl/op-eigen-benen .