U bouwt pensioenrechten op voor de periodes tijdens dewelke u effectief werkt en bijgevolg loon ontvangt. Wanneer de uitvoering van de arbeidsovereenkomst wordt geschorst, bijvoorbeeld wegens ziekte of tijdskrediet, zal de opbouw van het aanvullend pensioen normaal gezien stoppen:
- in het geval van een pensioenplan van het type vaste bijdragen worden in principe geen verdere bijdragen meer gestort gedurende de schorsing;
- in het geval van een pensioenplan van het type vaste prestaties wordt de periode van schorsing niet meegeteld voor de vaststelling van het aantal rechtgevende dienstjaren.
In principe wordt ook de overlijdensdekking geheel of gedeeltelijk stopgezet tijdens de periodes van inactiviteit. In welke mate dat het geval is, hangt af van uw pensioenplan.
- Sommige pensioenplannen voorzien standaard in de terugbetaling van de verworven reserves, maar voorzien daarnaast in een aanvulling (bijvoorbeeld een bedrag dat overeenstemt met één of twee keer het jaarloon). Deze extra overlijdensdekking valt vaak weg wanneer de arbeidovereenkomst wordt geschorst. Wanneer u overlijdt tijdens de schorsing van uw arbeidsovereenkomst, ontvangen uw nabestaanden dan enkel het bedrag van de verworven reserve;
- Andere pensioenplannen voorzien geen enkele vorm van overlijdensdekking bij een schorsing van de arbeidsovereenkomst. In dat geval ontvangen uw nabestaanden dus geen vergoeding als u zou overlijden, zelfs niet de terugbetaling van de door u opgebouwde pensioenreserve.
Het pensioenreglement kan bepaalde periodes van schorsing van de arbeidsovereenkomst gelijkstellen met effectief gewerkte periodes, zodat voor die periodes de overlijdensdekking toch behouden blijft. Het kan daarbij bijvoorbeeld gaan om:
- periodes van arbeidsongeschiktheid of langdurige ziekte;
- periodes van moederschaps- en bevallingsrust;
- periodes waarin de werknemer gebruik maakt van een recht op tijdskrediet;
- …
U kan in het pensioenreglement nalezen of, hoelang, en onder welke voorwaarden deze periodes worden gelijkgesteld. Hierover bestaan geen algemene regels.
In dat geval moet de werkgever tijdens de periodes van inactiviteit de bijdragen blijven doorbetalen. Sommige werkgevers hebben hiervoor een verzekering 'premievrijstelling' afgesloten: de verzekeringsonderneming zal dan tijdens de periodes van inactiviteit de betaling van de bijdragen op zich nemen.