search_api_autocomplete
Home

FSMA opent callcenter voor vragen over Corona-maatregelen

Persbericht
Covid-19: virusdeeltjes verspreiden zich

Er werden verschillende maatregelen aangekondigd om de impact van de Corona-crisis op consumenten, zelfstandigen en bedrijven te helpen opvangen. De maatregelen worden genomen door zowel de overheid als de bank- en verzekeringssector. Wie hier vragen over heeft, kan vanaf vandaag terecht bij een callcenter van de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA).

Deze maatregelen zijn bestemd voor wie financieel getroffen wordt door de Corona-crisis en hebben bijvoorbeeld betrekking op een uitstel van betaling voor hypotheekleningen, een uitstel van betaling van belastingen en een uitstel van betaling van verzekeringspremies en van bijdragen voor tweedepijlerpensioenen.

De FSMA, als toezichthouder met een focus op consumentenbescherming, opent vandaag een callcenter voor wie vragen heeft over deze maatregelen. Het callcenter biedt zelf antwoorden op een aantal vragen en verwijst door naar de instanties die over een bepaald onderwerp meer gedetailleerde informatie ter beschikking stellen.

Vice-eersteminister en minister van Financiën Alexander De Croo: ‘De overheid en de banksector hebben belangrijke afspraken gemaakt om consumenten, zelfstandigen en bedrijven te beschermen tegen economische schade door het coronavirus. Er staan ongeziene maatregelen op stapel om hen door de crisis te loodsen. Het is van het grootste belang dat hierover correcte en duidelijke informatie wordt verstrekt en daarom verwelkom ik dit initiatief van de FSMA.’

‘Consumenten hebben nood aan correcte informatie over de verschillende steunmaatregelen die de bevolking en het bedrijfsleven moeten toelaten om het hoofd te bieden aan de uitdagingen van de coronacrisis op financieel en economisch vlak. De FSMA levert via haar callcenter een belangrijke bijdrage om consumenten daarbij te helpen’, zegt minister van Economie en Consumenten Nathalie Muylle.

Minister van Pensioenen Daniel Bacquelaine: ‘Ik verheug me over de oprichting van deze helpdesk door de FSMA die het mogelijk zal maken een antwoord te bieden op de bezorgdheid van onze burgers, en in het bijzonder op de vragen over de impact van de Corona-crisis op hun aanvullend pensioen.’

‘Het is belangrijk om in deze moeilijke tijden vlot en rechtstreeks terecht te kunnen bij een overheidsinstantie die correcte en neutrale informatie verschaft en iedereen ook kan doorverwijzen naar de geschikte gesprekspartner,’ stelt Jean-Paul Servais, de voorzitter van de FSMA.

Het callcenter van de FSMA zal in eerste instantie vragen beantwoorden over de recent genomen maatregelen. Voor vragen die vaak gesteld worden aan het callcenter, zal ook bijkomende informatie gepubliceerd worden op de FSMA-website. Op basis van de ontvangen vragen zal regelmatig overlegd worden over de vastgestelde tendensen met de bevoegde ministers, de beroepsverenigingen van de financiële sector en consumentenorganisaties.

Het callcenter is vanaf woensdag 15 april 2020 bereikbaar: ofwel schriftelijk via een contactformulier ofwel telefonisch iedere werkdag tussen 8 en 18 uur via de nummers op de FSMA-website.