De minnelijke schikking bestaat uit de betaling van een bedrag van 25.000 euro en een nominatieve bekendmaking op de website van de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA).
De minnelijke schikking kwam tot stand na onderzoek van de FSMA bij Ikea Belgium naar een inbreuk op de regelgeving over consumentenkrediet.
Ikea Belgium is sinds 4 september 2018 bij de FSMA ingeschreven in het register van de bemiddelaars in consumentenkrediet. Ikea Belgium vermeldde toen dat 19 van haar medewerkers instonden voor bemiddeling in consumentenkrediet.
Hun aantal steeg tot 84 in de periode van 9 februari 2022 tot 17 januari 2024. In die periode wijzigde het aantal medewerkers dat bemiddelde in consumentenkrediet 47 keer.
Ikea Belgium had die wijzigingen onmiddellijk moeten melden aan de FSMA. Maar dat gebeurde niet. Tot 17 januari 2024 bleef de teller staan op 19. Hierdoor was ruim driekwart van de medewerkers die aan kredietbemiddeling deed, niet in het register vermeld.
Het onderzoek van de FSMA mondde uit in een minnelijke schikking. Gezien Ikea Belgium bijna twee jaar geen enkele van de 47 wijzigingen had gemeld, legt de FSMA de vennootschap een betaling van 25.000 euro op. Dat is het bedrag van de maximale, wettelijke administratieve geldboete voor zulke feiten. Daarnaast is een nominatieve publicatie op de FSMA-website voorzien.
In het kader van haar administratief sanctiebeleid kan de FSMA een minnelijke schikking aanvaarden indien de betrokkene meewerkt aan het onderzoek. De volledige tekst van deze minnelijke schikking kan worden geraadpleegd op de website van de FSMA.