search_api_autocomplete
Home

1. Welke vereisten gelden inzake het beheer van ICT-gerelateerde incidenten en cyberdreigingen? (art. 17 DORA)

Om de effecten van de ICT-gerelateerde incidenten te beperken en de activiteiten zo snel mogelijk te hervatten, leggen de financiële entiteiten een beheerproces ten uitvoer om ICT-gerelateerde incidenten te detecteren, te beheren en te melden.

Daartoe registreren ze alle ICT-gerelateerde incidenten en significante cyberdreigingen. Ze stellen daartoe procedures en processen vast voor een geïntegreerde monitoring, behandeling en follow-up. Ze zorgen er inzonderheid voor dat onderliggende oorzaken worden opgespoord, gedocumenteerd en weggenomen.

Het beheer van ICT-gerelateerde incidenten omvat minstens de volgende elementen:

  • indicatoren voor vroegtijdige alerts;
  • procedures om ICT-gerelateerde incidenten te identificeren, op te volgen, te detecteren, te categoriseren en te classificeren;
  • functies en verantwoordelijkheden voor verschillende ICT-incidentscenario’s;
  • plannen voor communicatie met alle betrokken partijen;
  • melding van ICT-gerelateerde incidenten aan het leidinggevend orgaan (ten minste de ernstige incidenten);
  • responsprocedures voor ICT-gerelateerde incidenten.

Tools

De indicatoren voor vroegtijdige waarschuwing kunnen deel uitmaken van de volgende tools: Security Information and Event Management (SIEM) en Network Traffic Analysis.