U krijgt een foutmelding?
Hieronder gaat een overzicht van de meest voorkomende foutmeldingen en hoe u deze moet oplossen.
“User Validation Error”
Bij deze foutmelding ziet u het scherm hieronder:
De meest voorkomende oorzaken:
- de eID-kaart of Isabel-kaart stak niet in de lezer voordat u op de knop “Ga naar de applicatie” klikte;
- de software van uw kaartlezer is niet correct geïnstalleerd; of
- (indien u het Portima of GlobalSign certificaat gebruikt) het certificaat wordt niet herkend.
Oplossing:
In de meeste gevallen kan het probleem als volgt worden opgelost:
Sluit eerst alle vensters van de internetbrowser volledig af en controleer of de kaartlezer correct is aangesloten op uw PC.
Voor eID:
- Ga naar eID Authenticatie Test om de goede werking van je eID en je kaartlezer te controleren.
- Controleer of de juiste eID-software is geïnstalleerd op https://eid.belgium.be/nl
- Is alles juist aangesloten en geïnstalleerd? Steek dan éérst uw eID in de kaartlezer.
- Open daarna de internetbrowser en probeer opnieuw om naar de applicatie te gaan via deze webpagina.
Voor Portima en GlobalSign:
- Ga eerst na of het Portima of GlobalSign certificaat wél werkt voor andere toepassingen;
- Zo niet, controleer of het certificaat correct geïnstalleerd en geconfigureerd is. Neem indien nodig contact op met de uitgever van het certificaat.
Ik krijg toegang tot de applicatie, maar ik vind mijn aanvragen en goedgekeurd dossier(s) niet terug
Bij deze foutmelding ziet u het scherm hieronder:
U krijgt deze foutmelding omdat u verbinding hebt gemaakt met een ander certificaat dan uw gebruikelijk certificaat. Hierdoor vindt u uw aanvragen en goedgekeurde dossier(s) niet terug.
Voorbeeld: u maakt normaal gezien altijd verbinding met uw eID, maar u hebt dit keer verbinding gemaakt met een ander certificaat (bijv. Isabel, Portima of GlobalSign).
Oplossing:
Sluit eerst alle vensters van de internetbrowser volledig af en controleer of de kaartlezer correct is aangesloten op uw PC met de eID Authenticatie Test.
- Gebruik het certificaat waarmee u eerder verbinding heeft gemaakt om uw aanvraag in te dienen en om uw dossier(s) te beheren;
- Als u meerdere certificaten op uw PC gebruikt, sluit dan eerst het certificaat dat u niet gebruikt voor de FSMA, voordat u verbinding maakt;
- Weet u niet meer met welk certificaat u bij de FSMA gekend bent, neem dan contact op met de FSMA.
Ik krijg géén toegang tot de applicatie, maar ik moet éérst een gebruikersprofiel aanmaken
Bij deze foutmelding ziet u het scherm hieronder:
U krijgt deze foutmelding omdat u verbinding hebt gemaakt met een ander certificaat dan uw gebruikelijk certificaat. Hierdoor beschouwt het systeem van de FSMA u als een volledig nieuwe gebruiker.
Voorbeeldsituatie 1: u maakt normaal gezien altijd verbinding met uw eID, maar u hebt nu voor de eerste keer verbinding gemaakt met een ander certificaat (bijv. Isabel, Portima of GlobalSign).
Oplossing:
Sluit eerst alle vensters van de internetbrowser volledig af.
- Gebruik het certificaat waarmee u eerder verbinding heeft gemaakt om uw aanvraag in te dienen en om uw dossier(s) te beheren;
- Als u meerdere certificaten op uw PC gebruikt, sluit dan eerst het certificaat dat u niet gebruikt voor de FSMA, voordat u verbinding maakt;
- Weet u niet meer met welk certificaat u bij de FSMA gekend bent, neem dan contact op met de FSMA.