Selecteer een authenticatiemethode. Dit kan ofwel via CSAM (eID/Itsme), ofwel via Certificaat (GlobalSign/Isabel/Portima).

U krijgt een foutmelding?
Hieronder een overzicht van de meest voorkomende foutmeldingen en hoe u deze moet oplossen. Om de juiste oplossing te bekomen, beantwoord eerst de vragen hieronder.
Hebt u reeds en dossier en maakt u voor het eerst gebruik van Itsme om in te loggen? Zo ja, maak dan gebruik van deze handleiding om de activatie en koppeling van uw Itsme aan uw bestaande account uit te voeren.
Maakt u gebruik van een andere methode om in te loggen, of hebt u in het verleden Itsme al gebruikt en krijgt u nu via Itsme nog een foutmelding, volg dan de stappen hieronder.
A. Foutmelding bij gebruik van eID kaartlezer of Itsme (Authenticatie via CSAM)
A.1 Foutmelding bij gebruik van een eID-kaartlezer
'Aanmelden mislukt'
Bij deze foutmelding ziet u het scherm hieronder:

eID correct in kaartlezer geplaatst?
Controleer of u uw eID correct in uw kaartlezer hebt geplaatst.
- Sluit al uw browservensters en ook uw browser zelf volledig af.
- Controleer of uw kaartlezer correct is aangesloten.
- Steek uw eID in de kaartlezer.
- Start uw browser en probeer opnieuw aan te melden.
eID software zojuist geïnstalleerd?
- Herstart uw computer volledig.
- Probeer opnieuw aan te melden.
Hebt u nog geen eID software geïnstalleerd, of hebt u een oude versie?
Via de onderstaande knop kan u de laatste versie van de eID software downloaden en installeren. Let op dat u de juiste eID software installeert voor uw besturingssysteem.
U kan ook steeds via de eID Authenticatie Test ook de goede werking van je eID en je kaartlezer controleren.
A.2 Foutmelding bij problemen met het gebruik van Itsme?
Controleer of de Itsme app correct is geïnstalleerd en uw identiteit correct is gekoppeld aan uw Itsme app.
Bij problemen bij het gebruik van deze app kunt u de website van Itsme raadplegen.
Andere certificaten:
A.3. Foutmelding bij gebruik van GlobalSign, Isabel of Portima (Authenticatie via Certificaat)
'Ongeldig certificaat'
U probeert in te loggen met uw Isabel-certificaat.
Uw Isabel-certificaat kon niet worden geverifieerd. In de meeste gevallen kan het probleem als volgt worden opgelost:
- Sluit alle browsertabbladen.
- Controleer of uw kaartlezer correct is aangesloten.
- Steek eerst uw Isabel-kaart in de kaartlezer.
- Start vervolgens uw browser en probeer opnieuw in te loggen.
Blijft het probleem bestaan?
- Controleer of het certificaat werkt in andere toepassingen.
- Indien niet, controleer of het certificaat correct is geïnstalleerd: Isabel - Support en HelpDesk .
U probeert in te loggen met uw GlobalSign-certificaat.
Uw GlobalSign-certificaat kon niet worden geverifieerd. In de meeste gevallen kan het probleem als volgt worden opgelost:
- Sluit alle browsertabbladen.
- Controleer of het certificaat werkt in andere toepassingen.
- Indien niet, controleer of het certificaat correct is geïnstalleerd: GlobalSign
Als het probleem blijft bestaan, stuur dan een bericht naar servicedesk@fsma.be met vermelding van de FSMA-toepassing die u probeert te openen.
U probeert in te loggen met uw Portima-certificaat.
De FSMA biedt geen bijstand voor eventuele foutmeldingen die u ontvangt bij gebruik van een Portima-certificaat. Neem hiervoor contact op met Portima.
B. Het aanmelden is gelukt, maar u vindt uw aanvragen en goedgekeurd dossier(s) niet terug in CABRIO
U ziet een leeg scherm omdat u verbinding hebt gemaakt met een ander certificaat dan uw gebruikelijk certificaat. Hierdoor vindt u uw aanvragen en goedgekeurde dossier(s) niet terug.
Voorbeeldsituatie: u maakt normaal gezien altijd verbinding met een CSAM-certificaat (uw eID of Itsme), maar u hebt dit keer verbinding gemaakt met een ander certificaat (bijv. Isabel, GlobalSign of Portima).
Oplossing:
Sluit eerst alle vensters van de internetbrowser volledig af en controleer of de kaartlezer correct is aangesloten op uw computer met de eID Authenticatie Test .
- Gebruik het certificaat waarmee u eerder verbinding hebt gemaakt om uw aanvraag in te dienen en om uw dossier(s) te beheren;
- Als u meerdere certificaten op uw computer gebruikt, sluit dan eerst het certificaat dat u niet gebruikt voor de FSMA, voordat u verbinding maakt;
- Weet u niet meer met welk certificaat u bij de FSMA gekend bent, neem dan contact op met de FSMA.
C. Het aanmelden is gelukt, maar u krijgt géén toegang tot CABRIO, u moet éérst een gebruikersprofiel aanmaken op de website van de FSMA
In dat geval komt u bij de registratie van het gebruikersprofiel. Meer informatie over de registratie van het gebruikersprofiel kan u terugvinden onder punt 4.2.1 van deze handleiding .