search_api_autocomplete

Aanvullend pensioen van werknemers die gedeeltelijk of volledig tijdelijk werkloos zijn wegens overmacht of wegens economische redenen in het kader van de Coronacrisis

  • Mogelijk moet uw onderneming door de Coronacrisis voor één of meerdere werknemers beroep moeten doen op het stelsel van (gedeeltelijke of volledige) tijdelijke werkloosheid wegens overmacht of wegens economische redenen.

    In dat geval doet u er goed aan na te gaan wat het pensioenreglement van uw onderneming hieromtrent bepaalt:

    • In veel gevallen bepaalt het pensioenplan dat er maar pensioenrechten worden opgebouwd voor de periodes waarin de aangesloten werknemers effectief werken en bijgevolg loon ontvangen. Als de arbeidsovereenkomst wordt geschorst, door bijvoorbeeld tijdelijke werkloosheid, wordt ook het pensioenplan geschorst.
    • Hoewel dit minder vaak voorkomt, is het ook mogelijk dat uw pensioenplan bepaalde periodes van schorsing van de arbeidsovereenkomst (zoals bvb. tijdelijke werkloosheid) gelijkstelt met effectief gewerkte periodes, zodat voor die periodes toch pensioenrechten worden opgebouwd en verder bijdragen worden gestort.

    Hierover bestaan geen algemene regels of specifieke verplichtingen: alles hangt af van wat het pensioenreglement bepaalt.

    Hetzelfde geldt voor de overlijdensdekking. Vaak wordt er enkel in een overlijdensdekking voorzien zolang de aangeslotene actief is en er loon betaald wordt. Indien het pensioenreglement niet bepaalt dat de overlijdensdekking doorloopt tijdens een periode van tijdelijke werkloosheid van uw werknemers, dan zou er in principe bij een overlijden in deze periode geen vergoeding worden uitbetaald aan de nabestaanden.

    Overlijdensdekking

    Bestaat de overlijdensdekking louter uit de uitbetaling van de reeds opgebouwde reserves, dan blijft de terugbetaling normaal gezien ook bij tijdelijke werkloosheid behouden.

  • Op 18 mei 2020 verscheen in het Belgisch Staatsblad de wet van 7 mei 2020 houdende uitzonderlijke maatregelen in het kader van de COVID-19-pandemie inzake pensioenen, aanvullende pensioenen en andere aanvullende voordelen inzake sociale zekerheid.

    Oorspronkelijk golden de maatregelen van deze wet voor de periode van 13 maart 2020 tot 30 september 2020. Ze werden eerst verlengd tot 31 maart 2021, nadien tot 30 juni 2021 en tot 30 september 2021 en gelden uiteindelijk tot en met 31 maart 2022. De verlengingen vloeien voort uit de verlenging van het stelsel van tijdelijke werkloosheid wegens overmacht of om economische redenen in het kader van COVID-19-coronaviruscrisis.

    Op basis van deze wet stellen zich, naar gelang wat uw pensioenreglement bepaalt, twee mogelijkheden:

    1. Indien uw pensioenreglement bepaalt dat het pensioenplan niet of niet volledig op identieke wijze wordt verdergezet tijdens de periode van tijdelijke werkloosheid van uw werknemers, dan gelden in het kader van de Coronacrisis bijzondere wettelijke maatregelen die ervoor zorgen dat aangesloten werknemers gedurende de tijdelijke werkloosheid toch verder op identieke wijze kunnen blijven genieten van de opbouw van het aanvullend pensioen en van de dekkingen inzake overlijden, gezondheidszorg, arbeidsongeschiktheid en/of invaliditeit, zelfs wanneer het pensioenreglement dat niet voorziet.

      De wetgever voorziet in een automatisch behoud van de bestaande opbouw van het aanvullend pensioen en eventuele dekkingen en dit zonder dat er administratieve of medische formaliteiten moeten worden vervuld. Het aanvullend pensioen en andere dekkingen lopen door alsof de werknemers in dienst zijn, met de berekeningsparameters (bv. het referentieloon) die van toepassing waren aan de vooravond van de periode van tijdelijke werkloosheid.

      Deze maatregelen gelden voor:
      • De aanvullende pensioenplannen beheerd door een IBP of een verzekeringsonderneming.
      • De dekkingen inzake ziektekosten, arbeidsongeschiktheid en invaliditeit die worden beheerd door een IBP of een verzekeringsonderneming.
      • De aanvullende verzekeringen die zijn verbonden aan de pensioentoezegging, zoals de dekking 'premievrijstelling in geval van arbeidsongeschiktheid', die worden beheerd door een verzekeringsonderneming.

    Coronamaatregelen verplicht?

    U kan er evenwel voor kiezen om deze Corona-maatregelen niet toe te passen.

    U moet in dat geval tijdig actie ondernemen. Hier leest u wat u hiervoor moet doen.

    1. Indien uw pensioenreglement bepaalt dat tijdelijke werkloosheid wegens overmacht of om economische redenen volledig en op identieke wijze wordt gelijkgesteld met effectief gewerkte periodes, dan kan het pensioenreglement worden gevolgd. In dat geval lopen de opbouw van het aanvullend pensioen en de eventuele bijkomende dekkingen volledig door, zoals voorzien in het pensioenreglement en zijn de hiervoor beschreven bijzondere Corona-maatregelen niet van toepassing.

      De andere vragen in dit hoofdstuk zijn niet van toepassing op uw situatie.

    Opgelet!

    De wetgever beoogt de volledige continuïteit van de pensioenopbouw en van alle dekkingen alsof de betrokken werknemers actief zijn gebleven.



    Indien het pensioenreglement slechts voorziet in een beperkte of gedeeltelijke verderzetting van de pensioenopbouw (bijvoorbeeld een forfaitair bedrag dat lager ligt dan hetgeen waarop de werknemer recht zou hebben mocht de tewerkstelling niet zijn geschorst) en/of de dekkingen tijdens de periode van tijdelijke werkloosheid, zijn de bijzondere Corona-maatregelen echter wel van toepassing.



    Dit betekent dat naar aanleiding van de bijzondere Corona-maatregelen automatisch wordt voorzien in het behoud van de volledige pensioenopbouw en eventuele andere dekkingen.



    Indien u dit niet wil, kan u er voor kiezen om de voorziene Corona-maatregelen niet toe te passen. U moet in dat geval tijdig actie ondernemen. Hier leest u wat u hiervoor moet doen.

  • Tijdens de periode van tijdelijke werkloosheid wordt de uitvoering van de arbeidsovereenkomst van de betrokken werknemer geschorst, waardoor er geen loon meer wordt uitbetaald. In dat geval worden in principe ook de bijdragen voor het aanvullend pensioen stopgezet. Hetzelfde geldt voor de overlijdensdekking: indien het pensioenreglement niet bepaalt dat de overlijdensdekking doorloopt tijdens een periode van tijdelijke werkloosheid van de werknemers, dan zou er in principe bij een overlijden in deze periode geen vergoeding worden uitbetaald aan de nabestaanden.

    Overlijdensdekking

    Bestaat de overlijdensdekking louter uit de uitbetaling van de reeds opgebouwde reserves, dan blijft de terugbetaling normaal gezien ook bij tijdelijke werkloosheid behouden.

    Om dit te voorkomen, heeft de wetgever geoordeeld dat gedurende de periode van tijdelijke werkloosheid van een werknemer, de overlijdensdekking die is voorzien in het pensioenplan toch doorloopt tot en met 31 maart 2022, ongeacht wat het pensioenreglement hierover bepaalt. De werkgever of beroepssector kan hier niet van afwijken. Het betreft de overlijdensdekking zoals deze bestond aan de vooravond van de periode van tijdelijke werkloosheid.

    De bijdragen voor de overlijdensdekking moeten wel verder worden betaald, maar de werkgever kan een uitstel van betaling krijgen tot en met 31 maart 2022.

    Overlijdensvergoeding

    In eerste instantie voorzag de wet van 7 mei 2020 in een verplicht behoud van de in het pensioenreglement voorziene overlijdensdekking voor de periode van 13 maart 2020 tot en met 30 juni 2020 voor de werknemers die ten gevolge van de coronacrisis tijdelijk werkloos waren. Deze termijn werd eerst verlengd tot 31 maart 2021, nadien tot 30 juni 2021 en tot 30 september 2021 en tot slot tot en met 31 maart 2022.

    Als gevolg van deze verlenging beschikte iedereen die tussen 13 maart 2020 en 1 april 2022 door de coronacrisis tijdelijk werkloos was, over de overlijdensdekking die is voorzien in het pensioenplan.

    Dit betekent dat bij overlijden van een werknemer die tijdelijk werkloos was, de begunstigden een overlijdensvergoeding ontvangen. De betrokken begunstigden nemen hiervoor best contact op met de pensioeninstelling.

  • Indien, naar aanleiding van de Corona-maatregelen, de pensioenopbouw en de risicodekkingen doorlopen tijdens de periode van tijdelijke werkloosheid van uw werknemers, moeten ook de bijdragen (zowel de werkgevers- als de werknemersbijdragen) verder worden betaald.

    Dit geldt ook voor de eventuele bijdragen ter financiering van de overlijdensdekking waarin het pensioenreglement voorziet, die tot en met 31 maart 2022 verplicht behouden blijft. Meer informatie.

    U kan de betaling van die bijdragen uitstellen tot uiterlijk 31 maart 2022:

    • Het betalingsuitstel is niet automatisch. U moet contact opnemen met uw pensioeninstelling om aan te geven dat u hiervan gebruik wenst te maken. In dat geval moet u ook meedelen welke werknemers tijdelijk werkloos zijn.
    • Het betalingsuitstel geldt enkel voor werknemers die gedeeltelijk of volledig tijdelijk werkloos zijn wegens overmacht of wegens economische redenen in het kader van de Coronacrisis. Er is geen betalingsuitstel voorzien voor de betaling van de bijdragen voor werknemers die nog aan het werk zijn.
    • De pensioeninstelling kan dit niet weigeren en mag hiervoor geen enkele kost of vergoeding aanrekenen.
    • Wanneer de betaling van de bijdragen wordt uitgesteld, kan de pensioeninstelling geen vroegere betaaldatum opleggen dan 31 maart 2022. U kan wel vroeger overgaan tot betaling als u dit wenst.
    • Tijdens de periode van betalingsuitstel lopen de opbouw van het aanvullend pensioen en de risicodekkingen gewoon door: het aanvullend pensioen en de prestaties in het kader van de risicodekkingen (overlijden, invaliditeit,…) worden berekend alsof de bijdragen werden betaald en zullen effectief worden uitbetaald, indien nodig.

    Wat na 31 maart 2022

    Na 31 maart 2022 is geen verder uitstel van betaling meer mogelijk en moeten de verschuldigde bijdragen onverwijld worden betaald.

    Indien u betalingsproblemen heeft, verwijzen we naar de vraag Mijn onderneming probeert tijdens de Coronacrisis actief te blijven, maar heeft minder omzet dan anders. Wat gebeurt er als ik de bijdragen voor de opbouw van het aanvullend pensioen van mijn werknemers niet kan betalen?

    In eerste instantie voorzag de wet van 7 mei 2020 in een uitstel van betaling van de bijdragen tot 30 september 2020. Deze termijn werd eerst verlengd tot 31 maart 2021, nadien tot 30 juni 2021 en tot 30 september 2021 en tot slot tot en met 31 maart 2022. De bijdragen die u intussen zou hebben betaald aan uw pensioeninstelling, kunnen evenwel niet worden teruggevorderd.

  • Wanneer het pensioenplan wordt beheerd door een verzekeringsonderneming in een product met gewaarborgd rendement (tak 21), wordt de toekenning van het rendement door de pensioeninstelling uitgevoerd overeenkomstig het pensioenreglement.

    De Memorie van Toelichting

    De Memorie van Toelichting verduidelijkt dat verzekeringscontracten met flexibele premies (universal life) pas beginnen te lopen vanaf de effectieve storting van de bijdragen. Bij klassieke verzekeringscontracten met vastgestelde premies loopt het rendement in de regel vanaf de vervaldag van de bijdragen.

    Bij pensioentoezeggingen van het type vaste bijdragen (zonder rendementsgarantie vanwege de inrichter) die worden beheerd door een verzekeringsonderneming in een product zonder gewaarborgd rendement (tak 23) of door een pensioenfonds, wordt er – indien er geen andere regels zijn vastgesteld in het pensioenreglement - geen rendement toegekend gedurende de periode van uitstel van betaling. De pensioeninstelling is slechts vanaf de betaling van de bijdragen gehouden een rendement op deze bijdragen toe te kennen.

    De wettelijke rendementsgarantie wordt verder berekend zoals gebruikelijk, ongeacht of er al dan niet uitstel van betaling wordt gevraagd.

  • In de periode van 13 maart 2020 tot 30 september 2020 moest uw pensioeninstelling u volgende informatie overmaken:

    • De gevolgen van de tijdelijke werkloosheid op de pensioenopbouw en de verschillende risicodekkingen van uw pensioenplan.
    • De principiële voortzetting van de pensioenopbouw en de risicodekkingen tijdens de Coronacrisis.
    • De gevolgen van de voortzetting van de pensioenopbouw en de risicodekkingen op de eventuele persoonlijke bijdragen van de werknemers.
    • De mogelijkheid om te genieten van een uitstel van betaling van de bijdragen.
    • De mogelijkheid om binnen de 30 dagen die volgden op de communicatie van de pensioeninstelling, het pensioenplan te schorsen, met uitzondering van de overlijdensdekking.

    Vermits u deze informatie reeds heeft ontvangen en gezien de verlenging van de bijzondere Corona-maatregelen tot doel heeft de bestaande situatie te handhaven, achtte de wetgever het niet nodig om te voorzien in bijkomende informatieverplichtingen.

    Echter, bij de recentste verlenging van de corona-maatregelen tot 31 maart 2022, biedt de wetgever opnieuw de mogelijkheid aan de werkgevers – die dit nog niet gedaan hebben - om de toepassing van de speciale maatregelen in het kader van de Coronacrisis te weigeren en bijgevolg hun pensioentoezegging te schorsen voor de periode na 30 september 2021. De pensioeninstelling moet de betrokken werkgevers hierover inlichten.

  • Het is belangrijk om uw werknemers goed te informeren over de gevolgen van een situatie van tijdelijke werkloosheid voor de opbouw van hun aanvullend pensioen, de overlijdensdekking en andere dekkingen.

    Zodra één of meer werknemers zich in de situatie van tijdelijke werkloosheid bevinden, dient u hen te informeren over de gevolgen voor hun aanvullend pensioen en andere dekkingen, nl.:

    • Of de opbouw van het aanvullend pensioen en de risicodekkingen al dan niet worden verdergezet.
    • Dat de overlijdensdekking doorloopt tot en met 31 maart 2022, zelfs indien niet wordt gekozen voor een verderzetting van de opbouw van het aanvullend pensioen en de risicodekkingen.
    • Over de gevolgen op de persoonlijke bijdragen van de werknemers, met inbegrip van de modaliteiten van de inhouding op hun loon en de eventuele spreiding van deze inhoudingen. Een spreiding kan aangewezen zijn om te vermijden dat op het ogenblik dat uw werknemers terug aan de slag gaan, ze geconfronteerd worden met zeer grote inhoudingen op hun loon.
    • Overlijdensdekking

    De wetgever heeft geoordeeld dat werknemers die zich in de situatie van tijdelijke werkloosheid bevinden, tot en met 31 maart 2022 recht hebben op de overlijdensdekking die is voorzien in het pensioenplan, ongeacht wat het pensioenreglement hierover bepaalt. Het betreft de overlijdensdekking zoals deze bestond aan de vooravond van de periode van tijdelijke werkloosheid. 

    De werkgever of beroepssector kan hier niet van afwijken.

    • Aanvullend pensioen en andere dekkingen

    Naar gelang uw concrete situatie gelden volgende regels:

    • Indien u reeds vóór 1 oktober 2021 te maken heeft gehad met tijdelijke werkloosheid van uw werknemers en u de toepassing van de speciale maatregelen in het kader van de Coronacrisis heeft geweigerd, dan wordt deze weigering automatisch verlengd tot en met 31 maart 2022.
       

      Dit betekent veelal dat, gedurende de periode van tijdelijke werkloosheid van uw werknemers, de opbouw van het aanvullend pensioen en de dekkingen inzake ziektekosten, arbeidsongeschiktheid en/of invaliditeit worden geschorst. 

      De overlijdensdekking blijft wel doorlopen tot 31 maart 2022. U kan de premiebetaling met betrekking tot de overlijdensdekking uitstellen tot 31 maart 2022.

    • Indien u reeds vóór 1 oktober 2021 te maken heeft gehad met tijdelijke werkloosheid van uw werknemers en de speciale maatregelen in het kader van de Coronacrisis wél van toepassing zijn, dan blijven de opbouw van het aanvullend pensioen, de overlijdensdekking en eventuele andere dekkingen automatisch gehandhaafd tot en met 31 maart 2022. De mogelijkheid om te genieten van uitstel van bijdragebetaling blijft ook tot deze datum bestaan. 

      Bij de recentste verlenging van de corona-maatregelen tot en met 31 maart 2022, biedt de wetgever opnieuw de mogelijkheid aan de werkgevers – die dit nog niet gedaan hebben - om de toepassing van de speciale maatregelen in het kader van de Coronacrisis te weigeren en bijgevolg hun pensioentoezegging te schorsen voor de periode na 30 september 2021. De pensioeninstelling moet de betrokken werkgevers hierover inlichten. Indien u ervoor kiest om de speciale maatregelen in het kader van de Coronacrisis te weigeren voor de periode na 30 september 2021, dient u dit te melden aan de pensioeninstelling binnen de 30 dagen na de ontvangst van diens communicatie.
    • Het is mogelijk dat er zich in uw onderneming tot nu toe geen enkele werknemer in de situatie van tijdelijke werkloosheid bevond. Zodra deze situatie zich toch zou voordoen, kan u beslissen om de toepassing van de Corona-maatregelen te weigeren.

      Hiervoor moet u aan uw pensioeninstelling melden dat u weigert om de wettelijke Corona-maatregelen toe te passen en als gevolg daarvan de opbouw van het aanvullend pensioen en de dekkingen van de werknemers die met tijdelijke werkloosheid zijn, wil schorsen.

      Deze beslissing kan worden genomen voor elk pensioenplan afzonderlijk, maar moet binnen een pensioenplan wel identiek zijn voor alle aangeslotenen die tijdelijk werkloos zijn. 

      De weigering heeft echter geen betrekking op de overlijdensdekking die is voorzien in het pensioenreglement: deze loopt door tot en met 31 maart 2022.

  • In dat geval kan u beslissen om het behoud van de pensioenopbouw tijdens de periode van tijdelijke werkloosheid van uw werknemers te bestempelen als een solidariteitsprestatie, hetgeen betekent dat de verdere pensioenopbouw en de overlijdensdekking worden gefinancierd uit het solidariteitsluik.

  • Of u tijdens de Coronacrisis kiest voor de schorsing van uw pensioenplan of voor de verderzetting ervan, deze beslissing maakt automatisch deel uit van uw pensioenplan en dit zonder dat daarvoor de gebruikelijke procedures van de WAP met betrekking tot inspraak of advies van uw werknemers moeten worden gevolgd.

    De gevolgde regeling (verderzetting of schorsing) moet wel formeel worden ingeschreven in het pensioenreglement. Dit moet gebeuren tegen 31 december 2022. Ook deze formele aanpassing is aan geen enkele procedure onderworpen.

    Als u intussen het pensioenreglement op andere punten wenst te wijzigen, zijn de normale procedures van de WAP wél van toepassing.

  • De Corona-maatregelen inzake aanvullende pensioenen en risicodekkingen lopen van 13 maart 2020 tot en met 31 maart 2022