Heeft u een vraag of een klacht over uw aanvullend pensioen, dan kan u best eerst contact opnemen met de pensioeninstelling die uw aanvullend pensioen beheert.
- De contactgegevens van de pensioeninstellingen vindt u op hun website, op de website van de FSMA of op mypension.be.
- Verzekeringsondernemingen hebben ook een klachtendienst waar u terecht kan.
Lijst met contactgegevens van de klachtendiensten.
Geschillen met een verzekeringsonderneming kunnen worden voorgelegd aan de Ombudsman van de Verzekeringen.
Voor bijkomend advies over uw specifieke situatie kan u zich ook wenden tot een advocaat.
Bij verdere twijfels kan u bij ons (Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA)) terecht via het contactformulier.
- De FSMA ziet toe op de naleving van de wetgeving inzake aanvullende pensioenen en kan haar interpretatie van die wetgeving geven. Als de FSMA inbreuken vaststelt, treedt ze hiertegen op.
- De FSMA doet geen uitspraken over contractuele discussies over uw aanvullend pensioen: daarvoor zijn de rechtbanken bevoegd. Zij kan bijvoorbeeld geen bindende beslissing nemen bij een discussie over de interpretatie van de pensioenovereenkomst.
- De FSMA kan niet adviseren bij persoonlijke keuzes die u moet maken.
- De FSMA komt niet tussen in betwistingen waarvoor u of de pensioeninstelling reeds naar de rechtbank zijn gestapt.
- Het indienen van een klacht bij de FSMA stuit de verjaring niet.
- De FSMA is niet bevoegd voor fiscale aangelegenheden. Voor bijkomende informatie over de fiscaliteit inzake aanvullende pensioenen kan u terecht bij de FOD Financiën.