search_api_autocomplete

Waar kan u terecht met vragen of klachten over aanvullende pensioenen?

Heeft u een vraag of een klacht over uw aanvullend pensioen, dan kan u best eerst contact opnemen met de pensioeninstelling die uw aanvullend pensioen beheert.

Geschillen met een verzekeringsonderneming kunnen worden voorgelegd aan de Ombudsman van de Verzekeringen.

Voor bijkomend advies over uw specifieke situatie kan u zich ook wenden tot een advocaat.

Bij verdere twijfels kan u bij ons (Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA)) terecht via het contactformulier.

  • De FSMA ziet toe op de naleving van de wetgeving inzake aanvullende pensioenen en kan haar interpretatie van die wetgeving geven. Als de FSMA inbreuken vaststelt, treedt ze hiertegen op.
  • De FSMA doet geen uitspraken over contractuele discussies over uw aanvullend pensioen: daarvoor zijn de rechtbanken bevoegd. Zij kan bijvoorbeeld geen bindende beslissing nemen bij een discussie over de interpretatie van de pensioenovereenkomst.
  • De FSMA kan niet adviseren bij persoonlijke keuzes die u moet maken.
  • De FSMA komt niet tussen in betwistingen waarvoor u of de pensioeninstelling reeds naar de rechtbank zijn gestapt.
  • Het indienen van een klacht bij de FSMA stuit de verjaring niet.
  • De FSMA is niet bevoegd voor fiscale aangelegenheden. Voor bijkomende informatie over de fiscaliteit inzake aanvullende pensioenen kan u terecht bij de FOD Financiën.