1. De 80%-regel
De onderneming kan de bijdragen die ze aan de pensioeninstelling stort, inbrengen als beroepskost en aldus een fiscaal voordeel genieten. Hoeveel bijdragen er kunnen worden gestort, wordt berekend aan de hand van de ‘80%-regel’.
Dit wil zeggen dat bij de berekening van de bijdragen telkens een projectie wordt gemaakt van de grootte van het pensioen bij pensionering. De som van het wettelijk pensioen en het opgebouwde aanvullend pensioen (uitgedrukt in een jaarlijkse rente) mag niet hoger zijn dan 80% van de laatste normale bruto jaarbezoldiging van de bedrijfsleider. Dit is de bezoldiging vóór aftrek van de sociale bijdragen. Als de drempel van 80% wordt overschreden, dan zal dat deel van de bijdragen niet aftrekbaar zijn als beroepskost.
Bij deze berekening worden alle aanvullende pensioenrechten in rekening gebracht: zowel deze opgebouwd als werknemer, als zelfstandige bedrijfsleider, als in het kader van de VAPZ- en VAPZNP-overeenkomsten.
2. Backservice of inhaalbijdragen
Indien er nog ruimte beschikbaar is binnen de 80%-grens, kan men gebruik maken van de zogenaamde backservice of inhaalbijdragen. Dit betekent dat men bijkomende stortingen kan doen voor de ruimte die nog beschikbaar is onder de 80%-grens. Bijvoorbeeld:
- De backservice kan worden toegepast voor de jaren die in de onderneming gepresteerd werden vóór er een IPT werd afgesloten (bijvoorbeeld omdat u als bedrijfsleider de middelen eerst heeft ingezet voor de opstart van het bedrijf).
- Wanneer men eerst als werknemer aan de slag was, dan kunnen ook inhaalbijdragen betaald worden voor de jaren die buiten de vennootschap gepresteerd werden. Dit mag slechts voor maximaal 10 jaren;
- Als de bezoldiging verhoogt, verhoogt ook de maximale grens van 80%.
Via het principe van de backservice kan de onderneming retroactief bijstorten om de maximale grens van 80% volledig in te vullen. Deze inhaalbijdragen mogen in één keer worden gestort via een eenmalige bijdrage of gespreid in de tijd. De onderneming kan de bijdragen volledig aftrekken als beroepskosten.