search_api_autocomplete
Home

Grote belangstelling voor financiële vorming in Vlaamse scholen

Press release

Ruim 300 mensen uit het onderwijs hebben vandaag in het Vlaams Parlement deelgenomen aan een ‘Inspiratiedag’ over financiële vorming. Leerkrachten, docenten, pedagogische begeleiders en schooldirecteuren maakten in diverse workshops kennis met nieuw pedagogisch materiaal rond financiële vorming en wisselden hun ervaringen over dit thema uit.

De organisatie van deze Inspiratiedag was in handen van de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA), haar programma voor financiële vorming Wikifin.be en het Vlaams departement Onderwijs en Vorming.

Jongeren worden almaar vroeger als consumenten benaderd en beheren vaak wat eigen geld. Een goede financiële vorming moet er voor zorgen dat ze daarbij stevig in de schoenen staan. In de vakoverschrijdende eindtermen van vandaag zijn al elementen voorzien rond budgetbeheer. Maar financiële vorming gaat verder dan dat’, zegt Viceminister-president van de Vlaamse regering en Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits.

‘Een budget opstellen, geldzaken organiseren, risico’s kunnen inschatten en het kiezen van de juiste krediet- of spaarformule zijn uitdagingen waar we jongeren op moeten voorbereiden. Studies tonen aan dat je niet vroeg genoeg kan beginnen met het aanleren van goede gewoontes rond geld. Daarom verheug ik me over de grote interesse voor deze Inspiratiedag’, zegt Jean-Paul Servais, voorzitter van de FSMA.

Wikifin.be zette afgelopen schooljaar een pilootproject op samen met leerlingen en leerkrachten uit 15 Vlaamse scholen voor het ontwikkelen en testen van pedagogisch materiaal rond financiële vorming.

De resultaten van dit project werden op de Inspiratiedag voor het eerst gedeeld met alle Vlaamse secundaire scholen. Het pedagogisch materiaal staat op het gloednieuwe platform. Momenteel bestaan er tools voor volgende onderwerpen: betaalmiddelen, budgetbeheer, lenen, sparen en beleggen en verantwoord consumeren.

Omdat leren omgaan met centen niet saai moet zijn, ontwikkelde Wikifin.be ook educatieve video’s en gezelschapsspellen rond financiële vorming.

Op de Inspiratiedag werd samen met 40 leerlingen en 60 leerkrachten het gezelschapsspel ‘Budget aan Zet’ uitgetest. Dat is een spannend spel dat de deelnemers leert om te gaan met een bepaald budget en prioriteiten te stellen bij uitgaven.

Hilde Crevits: ‘Het didactisch materiaal en het spel ‘Budget aan Zet’ kunnen leraren inspireren om moeilijke thema’s zoals lenen of beleggen op een toegankelijke manier te benaderen’.

Meer info en het onderwijsplatform vindt u op de website van Wikifin.be in de rubriek Wikifin@school.