search_api_autocomplete

13. Hoe oefent de FSMA toezicht uit op de naleving van het reglement?

Een onderscheid wordt gemaakt tussen reclame in het kader van een massacampagne en andere reclame die kleinschaliger wordt verspreid.

Een massacampagne viseert de verspreiding van reclame bij minstens 25.000 consumenten. Volgende situaties worden onweerlegbaar beschouwd als een massacampagne:

  • reclame die zichtbaar is vanop de openbare weg of een voor het publiek toegankelijke infrastructuur (bijv. stadions of metrostations);
  • reclame die wordt verspreid op een voor het publiek toegankelijke website door de exploitant van die website of door een andere persoon (bijv. op een forum);
  • reclame die via een sociaal netwerk wordt verspreid door een persoon die minstens 25.000 volgers heeft op dat sociaal netwerk bij het begin van de verspreiding of door een persoon die betaalt voor de verspreiding via een sociaal netwerk.

In geval van een massacampagne geldt een voorafgaande kennisgevingsplicht aan de FSMA. De FSMA heeft een mededeling bekendgemaakt waarin de modaliteiten van de kennisgevingsplicht worden bepaald. De kennisgeving aan de FSMA moet gebeuren 10 kalenderdagen voor de dag van verspreiding van de reclame. Er geldt geen verplichte goedkeuring door de FSMA. De afwezigheid van reactie vanwege de FSMA binnen de termijn van 10 dagen kan niet aanzien worden als een impliciete goedkeuring door de FSMA.

Gebeurt de verspreiding van de reclame buiten het kader van een massacampagne, dan geldt de notificatieverplichting niet en oefent de FSMA uitsluitend a posteriori toezicht uit.

In geen geval mag in de reclame melding gemaakt worden van de interventie door de FSMA.