search_api_autocomplete

Wat zijn uw rechten en hoe kan u ze uitoefenen? (CTR)

U hebt een aantal rechten in verband met uw persoonsgegevens. Sommige van die rechten hebben een erg specifiek toepassingsgebied of zijn onderworpen aan bijzondere voorwaarden of uitzonderingen. Zo zal u, in de gevallen waarvan sprake in artikel 54/3 van de wet van 7 december 2016, geen gebruik kunnen maken van uw recht op informatie (volgens de artikelen 12 en 13 van de AVG), uw recht van inzage, uw recht op rectificatie, uw recht op kennisgeving van de uitoefening van bepaalde rechten aan de ontvangers van de gegevens, en uw recht van verzet. Dat is onder andere zo wanneer het College handelt:

i.  met het oog op de uitoefening van zijn opdrachten die in artikel 32 van de wet van 7 december 2016 worden opgesomd, of van enige andere opdracht die aan het College wordt toegekend op grond van een andere bepaling van nationaal of Europees recht, wanneer die gegevens niet bij de betrokkene zijn verkregen;

ii.  in het kader van de procedures voor het opleggen van administratieve maatregelen en geldboetes als bedoeld in de artikelen 56, 58 en 59 van de wet van 7 december 2016, voor zover de betrokken persoonsgegevens verband houden met het voorwerp van het onderzoek of de controle.

De sub (i) bedoelde afwijkingen gelden zolang u, in voorkomend geval, geen wettelijke toegang hebt gekregen tot het u betreffende administratief dossier dat door het College wordt bijgehouden en dat de betrokken persoonsgegevens bevat.

Buiten die gevallen kan u op elk ogenblik uw recht op toegang tot de u betreffende persoonsgegevens uitoefenen om ze aan te vullen, te wijzigen, te corrigeren, te verwijderen of bezwaar te maken tegen hun verwerking om legitieme redenen, in overeenstemming met de toepasselijke wetgeving op het vlak van gegevensbescherming.

Bovendien kan u soms vragen dat de verwerking van uw persoonsgegevens wordt beperkt en, in bepaalde gevallen, kan u ons vragen om u uw gegevens door te sturen of (als dat technisch mogelijk is en binnen de grenzen van het beroepsgeheim van het College) deze aan een andere verwerkingsverantwoordelijke over te maken.

Wanneer de verwerking van uw persoonsgegevens op toestemming gebaseerd is, hebt u altijd het recht om uw toestemming in te trekken. Wanneer u uw toestemming intrekt, heeft dat geen gevolgen voor de geldigheid van de verwerking van uw persoonsgegevens vóór de intrekking.

Indien u deze rechten wenst uit te oefenen, moet u een aanvraag versturen met een kopie van de voorkant van uw identiteitskaart, paspoort of ander identiteitsbewijs naar dataprotection@fsma.be, of schriftelijk naar de DPO van het College. U vindt de contactgegevens van de DPO in het antwoord op de vraag “Hoe kan u contact met ons opnemen?”  van dit privacybeleid. Wij vragen u om een bewijs van uw identiteit om er zeker van te zijn dat wij uw persoonsgegevens respecteren en ze niet doorsturen naar een derde.

Wij behouden ons het recht voor om geen gevolg te geven aan vragen die manifest ongegrond of buitensporig zijn. De informatie die wij over u in ons bezit hebben, of een verklaring waarin wordt gespecificeerd dat wij geen informatie over u bezitten, wordt u gratis opgestuurd binnen een maand na uw verzoek. Indien nodig kan deze termijn worden verlengd met twee maanden, rekening houdend met de complexiteit en het aantal vragen. Uw vraag wordt bewaard zolang een verhaal mogelijk is.

U kan ook op elk ogenblik, als u meent dat uw rechten niet gerespecteerd werden, een klacht indienen bij de Gegevensbeschermingsautoriteit, Persstraat 35, 1000 Brussel, e-mailadres: contact@apd-gba.be (zie ook www.gegevensbeschermingsautoriteit.be).