- Het verrichten van bankactiviteiten of –diensten
De begrippen 'bankactiviteiten' en 'bankdiensten' worden gedefinieerd met verwijzing naar de bankreglementering. Het gaat daarbij dus om alle werkzaamheden die een kredietinstelling op geharmoniseerde wijze mag verrichten in het kader van het Europees paspoort. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het aanbieden van alle soorten rekeningen, het verlenen van krediet, het aanbieden van betalingsdiensten of het verstrekken van beleggingsdiensten.
- De personen die rechtstreeks deelnemen aan het verrichten van bankactiviteiten of –diensten
Dit begrip omvat met name de natuurlijke personen die rechtstreeks in contact staan met het publiek voor het verrichten van dergelijke activiteiten of diensten. De medewerkers van de zogenaamde frontofficediensten moeten dus als bankdienstverleners worden beschouwd.
Verder slaat dit begrip ook op de natuurlijke personen die, zonder in contact te staan met het publiek, handelingen stellen die deel uitmaken van of rechtstreeks voortvloeien uit het verrichten van bankactiviteiten of -diensten, ongeacht of dat gebeurt via een fysiek, telefonisch dan wel digitaal kanaal. Aldus kunnen ook bepaalde backofficemedewerkers worden geviseerd. Dat is bijvoorbeeld het geval voor de personen die een rol spelen in de procedure van het aanbod of het sluiten van kredietovereenkomsten, of bij het nemen van beleggingsbeslissingen in het kader van het beheer van een portefeuille. Omgekeerd slaat dat begrip bijvoorbeeld niet op de medewerkers van een geviseerde entiteit die werkzaam zijn bij de informaticadienst, de juridische dienst, het departement HR, het departement Facility of een dienst die uitsluitend instaat voor de behandeling van klachten of de inning van schuldvorderingen.
De personen die als personen in contact met het publiek in de zin van het Wetboek van Economisch Recht worden aangemerkt bij kredietinstellingen die als kredietgevers zijn vergund, of bij agenten in bank- en beleggingsdiensten die als kredietbemiddelaars zijn ingeschreven, zouden moeten worden beschouwd als bankdienstverleners die behoren tot categorie 4, gelet op de gelijkenis tussen beide begrippen.
Het is aan de (Belgische of in België gevestigde buitenlandse) kredietinstellingen om de FSMA de lijst te bezorgen van de natuurlijke personen die, bij henzelf of bij hun agenten, aan die definitie voldoen.