Home

Wilt u een klacht indienen over de bankierseed?

Dien een klacht in over de bankierseed

Dat kan indien u ernstige aanwijzingen hebt dat een bankdienstverlener zijn verplichting tot aflegging van de bankierseed of één van zijn tuchtverplichtingen niet heeft nageleefd. U kan op deze manier helpen om tuchtschendingen op te sporen om ze door de FSMA te laten aanpakken.

De FSMA zal uw klacht enkel behandelen als de volgende vereisten zijn vervuld:

  • uw klacht gaat over een bankdienstverlener, werkzaam bij een bank;
  • uw klacht gaat over het gedrag eigen aan die persoon;
  • uw klacht omschrijft nauwkeurig en gedetailleerd waarom de bankdienstverlener volgens u zijn tuchtverplichtingen heeft geschonden; en
  • uw klacht is ondersteund door zo veel mogelijk bewijsmateriaal.

Klachten kunnen worden ingediend via verschillende kanalen:

  • via elektronische weg: klachtenformulier;
  • tijdens een fysieke ontmoeting: na telefonische afspraak via het nummer +32 2 220 55 56;
  • op papier: te richten aan de FSMA, Dienst van de auditeur – cel Bankierseed, t.a.v. Mevrouw Isabelle Le Grand, Vertrouwelijk - SBE, Congresstraat 12-14, 1000 Brussel.

U kan via de FSMA geen schadevergoeding bekomen voor eventuele geleden schade. Wij raden u aan om in dit verband de klachtendienst van de bank te contacteren en, wanneer die procedure geen oplossing biedt, Ombudsfin. U kan ook overwegen om een gerechtelijke procedure op te starten.

Meer informatie, vindt u in het hoofdstuk 'Klachtenkanaal' binnen de FAQ’s over de bankierseed.

De FSMA zal persoonsgegevens verwerken zoals beschreven in de vraag 'Hoe verwerkt de FSMA de persoonsgegevens die zij verzameld heeft in het kader van een klacht over de bankierseed?' in de FAQ’s over de bankierseed