Om te vermijden dat consumenten het moeilijk hebben om financiële producten te begrijpen en zich daardoor niet bewust zijn van de financiële risico’s die ze nemen, controleert de FSMA financiële producten. Ze neemt initiatieven om problemen te voorkomen en het vertrouwen van de consument in financiële producten te vergroten. Haar toezicht wil ertoe bijdragen dat de aangeboden producten begrijpelijk, veilig, nuttig en kostentransparant zijn.
-
Publiciteitstoezicht
Informatie moet correct, duidelijk, evenwichtig en begrijpelijk zijn
-
Toezicht op beleggingsproducten
Het moratorium zorgt voor minder complexe producten
Impact van de coronacrisis op de markt van gestructureerde producten
Ruim 1.300 informatiedocumenten aangemeld
Verscherpte aandacht voor de duurzaamheid van financiële producten
Nieuwe Q&A verduidelijken reclameregels voor beleggingsinstrumenten
Risicofactoren coronacrisis duidelijk vermeld in prospectussen kredietinstellingen
-
Toezicht op fondsen
Gemeenschappelijke beleggingsfondsen, beveks en pensioenspaarfondsen
Belgische en buitenlandse ICB’s
Belgische openbare ICB’s
Impact en opvolging van de coronacrisis
- Toezicht op spaarrekeningen
Toepassing van het verbod op het voorwaardelijk aanbieden van gereglementeerde spaarrekeningen
Grondig onderzoek van de niet-gereglementeerde spaarproducten
- Toezicht op verzekeringsproducten
Onderzoek naar annulatieverzekeringen in het kader van de coronacrisis
Thematische onderzoeken
Probleemgerichte controle
- Monitoring van het gebruik van artificiële intelligentie