Vlaamse 15-jarige leerlingen blinken uit in financiële geletterdheid, zo blijkt uit de recente PISA-resultaten. De resultaten die vandaag werden gepresenteerd, tonen aan dat Vlaanderen de hoogste gemiddelde score behaalde van alle deelnemende landen. De FSMA verheugt zich over deze goede resultaten en zal de komende jaren via het Wikifin-programma sterk blijven inzetten op financiële educatie.
Het ‘Programme for International Student Assessment’ (PISA) is een driejaarlijkse internationale studie in opdracht van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO). De meest recente PISA werd afgenomen in 2022 bij 1.189 15-jarige leerlingen. De vaardigheid ‘financiële geletterdheid’ werd in 20 verschillende landen getest, waaronder 16 OESO-landen. Het gaat onder meer over kennis van financiële concepten en inzicht in financiële risico’s. De Franstalige leerlingen namen niet deel aan dit luik van het PISA-onderzoek.
Vlaamse leerlingen scoren beter dan jongeren uit alle andere deelnemende landen. Alleen leeftijdsgenoten uit Denemarken en Nederland doen het even goed. In Vlaanderen zijn er meer toppresteerders (16 %) dan gemiddeld bij de OESO-landen (11 %) én ook minder laagpresteerders (12 %) dan gemiddeld (18 %). Het aandeel toppresteerders bleef stabiel in Vlaanderen tussen 2012 en 2022, maar het aandeel laagpresteerders steeg.
De FSMA zet via het Wikifin-programma al jaren in op financiële educatie. Via de website Wikifin.be, die jaarlijks meer dan 4 miljoen keer wordt bezocht, vindt het grote publiek een antwoord op allerlei vragen over geldzaken. Voor leerkrachten is er Wikifin School: een online platform met video’s, tools, quizzen en honderden lessuggesties ter inspiratie voor de lessen financiële vorming. Het materiaal werd al meer dan 170.000 keer gedownload. Om zich bij te scholen kunnen leerkrachten terecht op de jaarlijkse Dag van de Financiële Educatie. Daarnaast organiseert de FSMA elk jaar De Week van het Geld: een themaweek waarin verschillende activiteiten en wedstrijden worden georganiseerd voor het lager en secundair onderwijs. In 2024 namen meer dan 125.000 leerlingen deel aan De Week van het Geld. Tot slot is er het Wikifin Lab: een uniek belevingscentrum waar jaarlijks duizenden leerlingen komen experimenteren met geldzaken.
De vandaag gepubliceerde resultaten zetten de FSMA ertoe aan om via het Wikifin-programma door te gaan op de ingeslagen weg, zowel door het onderwijzend personeel actief te blijven ondersteunen, als door het ontwikkelen van educatief materiaal.
Jean-Paul Servais, voorzitter van de FSMA: “Ondanks deze goede resultaten blijft inzetten op financiële educatie een van onze prioriteiten. Het is belangrijk om leerlingen van jongs af aan een financiële basis mee te geven. We zijn dan ook verheugd dat financiële educatie is opgenomen in de Vlaamse onderwijsdoelen. Het is essentieel dat jongeren van jongs af aan bewust met geldzaken omgaan en goed voorbereid zijn op hun financiële toekomst. De FSMA zal zich in de toekomst via Wikifin dan ook verder blijven toeleggen op de bevordering van financiële geletterdheid.”
Carmine Di Noia, Director for Financial and Enterprise Affairs, OESO: “De sterke Vlaamse resultaten in het PISA-onderzoek naar financiële geletterdheid zijn een bewijs van het succesvolle werk van de FSMA en andere stakeholders, en van de inspanningen om financiële educatie te integreren in de onderwijsdoelen. De impact spreekt voor zich, met 16 % van de leerlingen die op het hoogste niveau presteren. Ik moedig de betrokken instellingen aan om op deze weg verder te gaan en nog meer jongeren te wapenen met de financiële vaardigheden die ze nodig hebben om goede financiële beslissingen te nemen in een steeds veranderende wereld.”