search_api_autocomplete
Home

De FSMA waarschuwt voor pogingen tot fraude met bankrekeningen en kredietkaarten

Persbericht

De Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA) ontving recent een groeiend aantal klachten over pogingen tot fraude met bankrekeningen en kredietkaarten. Fraudeurs slagen erin gegevens van consumenten te pakken te krijgen waarmee ze geld van de rekeningen van die personen kunnen halen. Die praktijk krijgt vaak de naam "phishing".

De FSMA vraagt zeer voorzichtig te zijn en geen persoonlijke codes mee te delen aan anderen.

Wat is phishing?

Phishing komt er op neer dat via valse e-mails of valse websites geprobeerd wordt persoonlijke gegevens van consumenten te krijgen. Het gaat onder meer om bankrekening- en kredietkaartnummers, wachtwoorden, toegangs- en pincodes, …. Het komt ook voor dat consumenten telefonisch gecontacteerd worden door personen die zich ten onrechte voordoen als een bankmedewerker en de consument persoonlijke gegevens vragen.

Als de oplichters deze gegevens hebben, kunnen ze zich uitgeven voor hun slachtoffer en geld van de rekening van het slachtoffer halen.

De afgelopen maanden kreeg de FSMA steeds meer meldingen van phishing. Ook de banksector en de gerechtelijke autoriteiten hebben een toename vastgesteld.

Hoe phishing voorkomen?

Enkele tips om geen slachtoffer te worden van phishing:

  • Beveilig uw computer.
  • Geef uw pincode of uw toegangscode voor internetbankieren niet aan andere personen; ook niet bij een telefonisch contact met personen die zich voordoen als een bankmedewerker die u niet kent.
  • Keur via internet geen overschrijvingen goed die u niet zelf hebt voorbereid of die u onverwacht kreeg.
  • Als u een betaling doet met een bankkaart, een kredietkaart of via uw pc, en u hebt de indruk dat er iets mis loopt: stop deze betaling. Zet ook bij twijfel de betaling onmiddellijk stop.

Op de website van Febelfin, de Belgische federatie van de financiële sector (www.febelfin.be, rubriek Safe internetbanking), vindt u verdere nuttige informatie over phishing: hoe u een phishingbericht kan herkennen en welke veiligheidsregels u moet naleven.

Waar kan ik phishing melden?

  • Phishing of pogingen tot phishing kan u melden aan uw bank. Alle banken hebben een contactpunt waar u terecht kan met vragen over internetbankieren.
  • Verdachte e-mails kan u melden aan het Belgisch overheidsmeldpunt voor internetmisbruik "e-cops" (www.ecops.be).
  • Indien u nog vragen heeft over phishing, kan u ook contact opnemen met de FSMA, departement Relaties met de Consumenten van Financiële Diensten (tel.: +32 2 220 59 10; e-mailadres: peri@fsma.be).