Nieuws & Waarschuwingen

FSMA lanceert campagne tegen online-beleggingsfraude

Persbericht
News article
19/06/2020

De Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA) lanceert vandaag een campagne tegen online-beleggingsfraude. Mede door de coronacrisis, is het risico om in contact te komen met dergelijke fraude, toegenomen. De campagne wordt volledig online gevoerd en moet mogelijke slachtoffers waarschuwen voor aanbiedingen die te mooi zijn om waar te zijn. De FSMA stelt op haar website ook een nieuwe test ter beschikking om na te gaan hoe groot de kans is dat een online-beleggingsaanbod frauduleus is.

Vorig jaar ontving de FSMA 1.227 fraudemeldingen, een stijging met 23 procent in vergelijking met 2018. Een opvallende evolutie was vorig jaar het toenemend gebruik van sociale media door fraudeurs. Zij gebruiken kanalen zoals Facebook, Instagram of LinkedIn om consumenten te verleiden met beloftes van torenhoge winsten.

Om consumenten te wijzen op de gevaren van bepaalde aanbiedingen publiceert de FSMA waarschuwingen. Dat gebeurde vorig jaar 138 maal. Op verzoek van de FSMA blokkeerden de Belgische gerechtelijke autoriteiten vorig jaar de toegang vanuit België tot 173 websites met frauduleuze aanbiedingen.

Fraudeurs aarzelen niet om de actualiteit rond de Covid-19-pandemie te misbruiken om nieuwe slachtoffers te maken. Het risico om met pogingen tot online-beleggingsfraude geconfronteerd te worden, is tijdens de crisis groter geworden omdat meer mensen online actief zijn, ofwel omdat ze vanop afstand werken, ofwel omdat ze via die weg hun sociale contacten onderhouden. Bovendien zou de onzekerheid op de financiële markten ervoor kunnen zorgen dat consumenten extra aangetrokken worden door de beloftes van ‘mirakelbeleggingen’ die de fraudeurs voorstellen als alternatief voor ‘klassieke’ beleggingen.

De FSMA heeft van bij het begin van de crisis specifiek gewaarschuwd voor dergelijke aanbiedingen in de context van de coronacrisis. Bovenop die waarschuwingen lanceert de FSMA vandaag een nieuwe online-campagne tegen fraude. De campagne zal gevoerd worden via Facebook en Google, omdat de slachtoffers vaak via sociale media in contact komen met de fraudeurs. De slagzin van de campagne is: ‘Ongelooflijk aanbod ? Begin met een nee.’ Het doel van de campagne is bewustmaking voor online-fraude en aanzetten tot voorzichtigheid. Er komen twee golven: in juni en in het najaar.

Wees steeds op uw hoede voor beloftes van uitzonderlijk hoge rendementen. Vaak is dit een knipperlicht voor fraude. Als het te mooi klinkt om waar te zijn, is het dat ook. En om deze boodschap nog extra in de verf te zetten, lanceren we vandaag deze campagne,’ zegt Jean-Paul Servais, de voorzitter van de FSMA.

De antifraudesectie van de FSMA-website is eveneens vernieuwd. Bezoekers kunnen er nu onder meer een nieuwe online-test doen om na te gaan hoe groot de kans is dat een aanbod dat hun voorgesteld wordt frauduleus is. De test bestaat uit negen vragen die snel beantwoord kunnen worden. Het resultaat geeft een indicatie van het risico op fraude. U kunt de test zelf doen op de FSMA-website.