search_api_autocomplete

Jaarverslag van het College van toezicht op de bedrijfsrevisoren 2017

Persbericht
College van toezicht op de bedrijfsrevisoren: het logo van het College van toezicht op de bedrijfsrevisoren

Het College van toezicht op de bedrijfsrevisoren (CTR) is verheugd vandaag zijn eerste jaarverslag te publiceren.

Het College werd opgericht bij wet van 7 december 2016 tot organisatie van het beroep van en het publiek toezicht op de bedrijfsrevisoren. Deze wet betekende een belangrijke hervorming voor het revisoraat. Naast strengere regels inzake onafhankelijkheid en het verhogen van de informatieverplichtingen bij de controleverklaring, voorziet deze wet in een nieuw onafhankelijk publiek toezicht.

In dit jaarverslag 2017 wordt nader toelichting gegeven bij de organisatie van het nieuwe toezichtsmodel en krijgt de lezer zicht op de werkzaamheden van het CTR tijdens zijn eerste werkjaar. Belangrijk daarbij zijn de standpunten met algemene draagwijdte die geregeld werden ingenomen door het College en die in een afzonderlijk hoofdstuk worden toegelicht. Het meedelen van deze standpunten verhoogt de voorspelbaarheid van de beslissingen die het College zal innemen in gelijkaardige dossiers, en kan daarom van nut zijn voor de lezer van dit jaarverslag.

‘Dit eerste werkjaar was ontzettend belangrijk voor de instelling’, aldus Voorzitter Bénédicte Vessié. ‘Niet enkel dienden we te zorgen voor de continuïteit inzake toezicht, we dienden tevens er voor te zorgen dat we van bij de aanvang konden beschikken over een gekwalificeerde ploeg van medewerkers, en over een toezichtsmethodologie die beantwoordt aan de professionele standaarden. Het College is alvast overtuigd dat ze in 2017 in haar opzet geslaagd is. De volgende jaren zullen evenwel zeker zo belangrijk zijn om het College verder te ontwikkelen om zijn wettelijke opdrachten zo efficiënt en accuraat mogelijk uit te oefenen’.

Het jaarverslag is beschikbaar op de website.