search_api_autocomplete
Home

Nieuwsbrief: Verlangens en behoeften van de klant

Nieuws
Nieuwsbrief: de woorden FSMA News en het logo van de FSMA met op de achtergrond de FSMA-gebouwen

Voor hij een verzekeringsovereenkomst afsluit, moet de verzekeringsdistributeur de verlangens en behoeften van zijn klant op verzekeringsgebied vaststellen. Dit is de verplichte ‘behoefteanalyse’.

Hoewel dit geen nieuwe verplichting is, stelt de FSMA vast dat deze gedragsregel nog vragen oproept. We lichten de hoofdlijnen van deze gedragsregel nog even toe aan de hand van een aantal vaak gestelde vragen.

  1. Wat is het doel van de behoefteanalyse?
  2. Wat houdt de behoefteanalyse in?
  3. Mag de verzekeringsdistributeur gebruik maken van een standaardvragenlijst?
  4. Wie stelt de verlangens en behoeften van de klant vast?
  5. Wanneer vindt de behoefteanalyse plaats?
  6. Voor welke verzekeringsproducten is een behoefteanalyse nodig?
  7. Verschilt de behoefteanalyse naargelang de verzekerings-distributeur advies geeft of niet?
  8. Moet de behoefteanalyse ook plaatsvinden bij een digitaal aanbod (website,
    applicatie, platform, …)?
  9. Moet de verzekeringsdistributeur de behoefteanalyse bewaren?