search_api_autocomplete

3. Wanneer is er sprake van commercialisering op het Belgisch grondgebied?

Er is commercialisering op het Belgisch grondgebied wanneer de commercialisering specifiek gericht is tot consumenten in België. Dit is een feitenkwestie en wordt beoordeeld aan de hand van aanwijzingen, zoals:

  • de verwijzing naar contactpersonen in België;
  • het ontbreken van een disclaimer die aangeeft dat de commercialisering niet op het Belgisch publiek is gericht;
  • de gebruikte taal of talen;
  • de mogelijkheid voor consumenten in België om zich online in te schrijven;
  • het gebruik van een website met een domeinnaam die eindigt op '.be';
  • de aanwezigheid van een vestiging in België of dienstverlening in België of het beroep op een tussenpersoon of influencer die actief is in België;
  • het gebruik van een afbeelding van een persoon die met name gekend is door het publiek in België, zoals sportlui, artiesten of andere personaliteiten;
  • het voeren van notoriëteitsreclame in België;
  • het feit dat men een sociaal netwerk vergoedt om reclame specifiek aan het publiek in België te tonen.

Elk geval wordt beoordeeld op basis van een concrete analyse die rekening houdt met alle feiten. De aanwezigheid van één van bovenvermelde factoren impliceert niet automatisch dat er een commercialisering is op het Belgisch grondgebied.

Er is wel in elk geval commercialisering in België wanneer reclame via Belgische media wordt verspreid of via een fysieke reclamedrager (bijv. reclamebord) op het Belgisch grondgebied.

Reclame waarbij geen aanknopingsfactor met België kan worden aangetoond, valt niet onder het reglement, ook al kunnen consumenten in België er kennis van nemen. Zo wordt reclame die wereldwijd wordt verspreid, zonder dat een specifieke band met België kan worden aangetoond, niet geviseerd.