Om te vermijden dat consumenten het moeilijk hebben om financiële producten te begrijpen en zich daardoor niet bewust zijn van de financiële risico’s die ze nemen, controleert de FSMA financiële producten. Ze neemt initiatieven om problemen te voorkomen en het vertrouwen van de consument in financiële producten te vergroten. Haar toezicht wil ertoe bijdragen dat de aangeboden producten begrijpelijk, veilig, nuttig en kostentransparant zijn.
-
Publiciteitstoezicht
De FSMA controleert meer dan 2.416 reclame-uitingen
Bijzondere aandacht voor reclame op trading apps
-
Toezicht op beleggingsproducten
Minder en eenvoudigere gestructureerde producten
Q&A’s verduidelijken reclameregels
KID informeert over retail- en verzekeringsgebaseerde beleggingsproducten -
Toezicht op fondsen
Gemeenschappelijke beleggingsfondsen, beveks en pensioenspaarfondsen
Minder zelfbeheerde ICB’s en ICB’s met Belgische beheervennootschap
Verdere daling van aantal compartimenten van Belgische ICB’s
Belgische openbare ICB’s
Meerderheid fondsen heeft liquidity management tools
Datagedreven en risicogebaseerd toezicht
Asset management en niet-bancaire financiële intermediatie
- Toezicht op spaarrekeningen
Gereglementeerde spaarrekeningen blijven groeien
Controleactie voor niet-gereglementeerde spaarrekeningen - Toezicht op verzekeringsproducten
Verzekeringsproducten die aansluiten bij de behoeften, doelstellingen en verwachtingen van de doelmarkt
Vertraging bij uitbetaling levensverzekering
Transparante en volledige informatie bij de afkoop van tak 21-contracten
Intrekking van de vergunning KB 69 van Integrale