search_api_autocomplete

Persbericht Nyrstar NV

Persbericht
Informatie: de letter i, afgebeeld in een blauwgrijze cirkel op een lichtgrijze achtergrond

BESLISSING VAN HET DIRECTIECOMITÉ VAN DE FSMA OM DE PROCUREUR DES KONINGS IN TE LICHTEN OVER DE TEGEN NYRSTAR NV WEERHOUDEN GRIEVEN EN OM HET ONDERZOEK UIT TE BREIDEN TOT DE BESTUURDERS VAN NYRSTAR DIE IN FUNCTIE WAREN OP HET MOMENT VAN DE FEITEN.

Voor de goede informatie van de markt wenst de FSMA de staat van het dossier Nyrstar NV nader toe te lichten.

Op 30 september 2022 heeft het directiecomité van de FSMA, na beraadslaging over de gevolgen die het wenst te geven aan het definitieve verslag van de auditeur van de FSMA over mogelijke inbreuken op de financiële wetgeving door Nyrstar NV[1], beslist tegen Nyrstar NV een procedure in te stellen die tot de oplegging van een administratieve geldboete kan leiden.

De wetgeving bepaalt in dat geval dat het directiecomité (i) de betrokken partij in kennis stelt van de grieven en haar het onderzoeksverslag (van de auditeur) overmaakt, en (ii) de kennisgeving van de grieven aan de voorzitter van de sanctiecommissie overmaakt. Het komt dan de sanctiecommissie toe om over de eventuele oplegging van een administratieve geldboete te beslissen. De sanctiecommissie is een autonoom orgaan van de FSMA dat hoofdzakelijk is samengesteld uit door de Koning aangestelde magistraten.

Indien een van de in de kennisgeving vermelde grieven een strafrechtelijke inbreuk kan uitmaken, verplicht de wetgeving de FSMA om deze kennisgeving aan de procureur des Konings over te maken.

In de kennisgeving van de grieven heeft het directiecomité van de FSMA vier grieven weerhouden in hoofde van Nyrstar NV, waarvan drie grieven betrekking hebben op een miskenning van het verbod op marktmanipulatie voorzien in artikel 15 van de Verordening marktmisbruik (Verordening (EU) nr. 596/2014) bij:

• haar informatieverstrekking over haar relatie met Trafigura en bepaalde commerciële overeenkomsten, onder meer in haar persbericht Q3 2018 van 30 oktober 2018 en op haar website ;
  • haar informatieverstrekking over haar solvabiliteit en liquiditeitspositie, onder meer in haar persbericht Q3 2018 van 30 oktober 2018;
  • haar communicatie over de herontwikkeling van de site van haar zinksmelter te Port Pirie, onder meer in haar persbericht Q3 2018 van 30 oktober 2018.

Aangezien inbreuken op artikel 15 van Verordening 596/2014 mogelijk - strafrechtelijk strafbaar gestelde - inbreuken op artikel 39 van de wet van 2 augustus 2002 kunnen vormen, heeft het directiecomité van de FSMA deze kennisgeving dan ook aan de procureur des Konings van het Parket Antwerpen overgemaakt[2].

Het directiecomité van de FSMA heeft beslist om gebruik te maken van de door de wet geboden mogelijkheid tot openbaarmaking van haar beslissing om de kennisgeving van de grieven aan de procureur des Konings over te maken. Het directiecomité is immers van oordeel dat het in het belang van de integriteit en de transparantie van de markten is dat zij worden geïnformeerd over deze stap in de procedure.

De wetgeving bepaalt dat de FSMA, in geval van een inbreuk op artikel 15 van Verordening 596/2014, op cumulatieve wijze, een administratieve geldboete kan opleggen aan de rechtspersoon en aan de natuurlijke personen die hebben deelgenomen aan de beslissing om, voor rekening van de rechtspersoon, de activiteiten uit te voeren die de marktmanipulatie vormen. Het directiecomité van de FSMA heeft de auditeur daarom op dezelfde datum een bijkomend verslag gevraagd over de mogelijke toepassing hiervan op elk van de bestuurders (of de vaste vertegenwoordigers van de bestuurders) van Nyrstar NV die in functie waren op het moment van de feiten.

[1]  Zie persbericht dd. 27 juli 2022 Voortgang van het dossier Nyrstar

[2]  Het Wetboek van Strafvordering bepaalt onder welke voorwaarden belanghebbenden de Procureur des Konings of de Onderzoeksrechter kunnen verzoeken om inzage te verlenen in het strafrechtelijke dossier of er een afschrift van te verkrijgen.