De voorbije weken heeft de FSMA verschillende gevallen opgemerkt van identiteitsdiefstal bij Belgische makelaars door Engelstalige fraudeurs. De oplichters misbruiken de inschrijving van die makelaars in de registers van de FSMA om je te laten geloven dat ze door haar zijn vergund.
Engelstalige fraudeurs misbruiken de naam van bij de FSMA ingeschreven makelaars om je te laten geloven dat ze door haar zijn vergund.
Ze misbruiken de naam en andere wettelijke gegevens van legale ondernemingen. Om je ervan te overtuigen dat ze wel degelijk zijn vergund, verwijzen ze je vaak door naar de officiële website van de FSMA. Zo ben je dus in de waan dat je met een vergunde onderneming handelt, terwijl het in werkelijkheid een oplichter is die de identiteit van die onderneming heeft gestolen.
Doorgaans maken fraudeurs een website aan met een internetadres dat overeenstemt met de naam van de tussenpersoon van wie ze de identiteit misbruiken.
Wat kan je doen om niet in de val te trappen?
Deze frauduleuze praktijk valt moeilijk te herkennen en te voorkomen. We raden je daarom aan om de volgende stappen te ondernemen zodat je er zeker van bent dat je contactpersoon wel is wie hij beweert te zijn:
- Ga na of de contactgegevens van de onderneming dezelfde zijn op haar website als op de FSMA-website.
Opgelet: vaak gebruiken oplichters ook het postadres van de vergunde onderneming. Een juist postadres volstaat dus niet om ervan uit te gaan dat de identiteit van je contactpersoon correct is!
- Gebruik onlinezoekmachines om er zeker van te zijn dat de vergunde onderneming geen andere website heeft.
Opgelet! Oplichters gebruiken vaak een internetadres dat sterkt lijkt op dat van de officiële website van de onderneming waarvan ze de identiteit hebben gestolen. Er is bv. een streepje toegevoegd in het adres, er wordt een andere extensie gebruikt (.com in plaats van .be), of de identiteit wordt misbruikt van een tussenpersoon die geen website gebruikt.
- Toets de officiële informatie van je contactpersoon aan de feiten. Bijvoorbeeld: als je contactpersoon beweert te werken voor een onderneming die in België is gevestigd maar je opbelt met een buitenlands telefoonnummer, moet er een alarmbelletje gaan rinkelen. Wees ook op je hoede als de onderneming enkel een website in het Engels heeft, terwijl ze beweert in België gevestigd te zijn.
- Ga met onlinetools na wanneer de website die je contactpersoon gebruikt, werd gecreëerd. Als dat heel recent blijkt te zijn, heb je een gegronde reden om aan zijn geloofwaardigheid te twijfelen.
- Als je de minste twijfel hebt over de identiteit van je contactpersoon, aarzel niet om contact op te nemen met de FSMA. Dat kan via het contactformulier voor consumenten.