Home

Aan welke criteria moet een klacht voldoen om te worden onderzocht?

De (adjunct-)auditeur van de FSMA zal de klachten onderzoeken die aan de volgende criteria voldoen:

  1. de klacht moet gedocumenteerd zijn, wat betekent dat ze de volgende elementen moet bevatten:
    1. de naam en de voornaam van de betrokken bankdienstverlener en, in voorkomend geval, de post die hij bekleedt;
    2. in voorkomend geval, de naam van de geviseerde entiteit waarbij de betrokken bankdienstverlener actief is;
    3. de beschrijving van de betwiste feiten;
    4. de betrokken periode;
    5. de aard van de vermoedelijke tuchtrechtelijke inbreuk;
    6. het bewijsmateriaal voor het bestaan van de vermoedelijke tuchtrechtelijke inbreuk;
    7. elk ander pertinent element.
  2. de klacht moet bewijskrachtig zijn, wat betekent dat de meegedeelde elementen voldoende ernstige aanwijzingen van een tuchtrechtelijke inbreuk moeten vormen; 
  3. de klacht moet ernstig zijn, wat betekent dat ze niet mag slaan op aanwijzingen van een inbreuk die duidelijk van geringe betekenis is.