U bevindt zich in de sectie van de FSMA-website voor klokkenluidermeldingen. Een klokkenluider is een persoon die inbreuken waarneemt op de financiële wetgeving waarop de FSMA toeziet en deze inbreuken meldt aan de FSMA. Klokkenluiders ('melders') kunnen helpen om wantoestanden op te sporen en door de FSMA te laten aanpakken.
Het Contactpunt Klokkenluiders dient niet om een klacht in te dienen als cliënt bij een financiële instelling of om een persoonlijk conflict met de werkgever of medecontractant te signaleren. Voor vragen van consumenten en voor klachten bestaan andere communicatiekanalen zowel binnen als buiten de FSMA. Een overzicht van die instanties en hun specifieke rol vindt u op de website van de FSMA.
De FSMA waarborgt de geheimhouding van de identiteit van de melders. Klokkenluidersmeldingen ('meldingen') kunnen ook anoniem gebeuren. De wet voorziet een bescherming voor personen die de FSMA te goeder trouw een inbreuk melden.
Meldingen moeten de FSMA in staat stellen de feiten te onderzoeken. Daarom moeten de feiten voldoende nauwkeurig en gedetailleerd worden beschreven. Indien mogelijk moeten de feiten ook gedocumenteerd worden met bewijsstukken.
Meldingen kunnen gebeuren via verschillende kanalen: via het contactpunt Klokkenluiders op deze website, via telefoon, schriftelijk of tijdens een fysieke ontmoeting.
Hieronder vindt u meer gedetailleerde uitleg en instructies inzake meldingen van inbreuken.