search_api_autocomplete
Home

Duttende toezichthouder of wakkere waakhond ?

Persbericht

Een toezichthouder moet soms aanvaarden dat - ondanks zijn aanhoudende inspanningen - verwarring ontstaat over zijn bevoegdheden en zijn rol. Dat bleek naar aanleiding van een reactie in De Tijd op het feit dat het aandeel Solvay niet werd geschorst na de voortijdige publicatie van de halfjaarresultaten. Om een herhaling te vermijden, geven we graag een woordje uitleg over de omstandigheden waarin de toezichthouder kan beslissen de handel in een genoteerd aandeel te schorsen.

De wet staat de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA) toe de notering van een financieel instrument op een beurs indien nodig te schorsen. Die bevoegdheid past in haar toezicht op de naleving van de regels over marktmisbruik.

Genoteerde vennootschappen moeten, op enkele wettelijk voorziene uitzonderingen na, alle voorkennis die op hen betrekking heeft, meteen openbaar maken. Dat moet garanderen dat informatie op hetzelfde moment beschikbaar is voor alle beleggers. Met 'voorkennis' wordt elke niet-openbaar gemaakte informatie bedoeld die nauwkeurig is en die, als zij openbaar zou worden gemaakt, de koers van de betrokken financiële instrumenten aanzienlijk kan beïnvloeden.

Een schorsingsbeslissing van de FSMA is geen sanctiemaatregel, het is een preventieve maatregel. Een beslissing tot schorsing staat ook los van een beslissing nadien een analyse op te starten om mogelijk misbruik van voorwetenschap op te sporen. Zo'n analyse wordt trouwens systematisch gevoerd na elk zogenaamd marktincident.

Een beslissing tot schorsing dringt zich niet op bij elke koersstijging of -daling of bij elke verhandeling van ongewone volumes. Een schorsing kan aan de orde zijn als een onverklaarbare discrepantie bestaat tussen de beschikbare informatie en de waargenomen koersschommelingen of verhandeling van grote volumes. Het is de rol van de toezichthouder na te gaan of informatie die had moeten worden bekendgemaakt, effectief werd verspreid. Als dat niet het geval is, kan de toezichthouder schorsen in afwachting van de publicatie van het nieuws.

Elke beslissing houdt een beoordeling in. Daarbij moet rekening worden gehouden met de noodzaak om, enerzijds toe te zien op een correcte informatieverstrekking aan de markt en, anderzijds de handel in de betrokken instrumenten niet nodeloos te verstoren.

Sinds 2003 voert de FSMA - en haar voorganger, de CBFA - een proactief schorsingsbeleid. Vergeleken met veel andere Europese toezichthouders neemt de FSMA meer initiatieven op dat vlak. Dat is een gevolg van ons streven om de markt van nabij te volgen. Zo werd in de jaren 2008, 2009 en 2010 respectievelijk 27, 40 en 32 keer overgegaan tot schorsing. In sommige Europese landen gaat de toezichthouder nooit over tot schorsing van aandelen, en beperkt hij zich ertoe de genoteerde ondernemingen aan te sporen om koersgevoelige informatie buiten de beursuren te publiceren.

Als een aandeel wordt geschorst, is het de bedoeling de notering zo snel mogelijk te hervatten. Bij het hernemen moet de informatie volgens de geijkte methodes worden verspreid. FSMA volgt op dat vlak de Europese regelgeving die stelt dat openbaarmaking van gereglementeerde informatie gebeurt via media waarvan redelijkerwijze mag worden aangenomen dat ze voor een doeltreffende verspreiding van de informatie in heel Europa zorgen.

Met andere woorden, zodra een of meerdere persagentschappen de informatie afkomstig van de genoteerde vennootschap hebben bekendgemaakt en die informatie zo in aanmerking kan worden genomen voor de prijsvorming van het aandeel, wordt ervan uitgegaan dat het nieuws voldoende in de markt is verspreid.

Dat houdt dan ook in dat informatie, zodra zij op initiatief van de genoteerde vennootschap via een persagentschap is bekendgemaakt, geen voorkennis meer is. In zo'n geval dringt zich dan ook geen schorsing van een aandeel op. Dat is dan ook de reden waarom de FSMA heeft beslist het aandeel Solvay niet te schorsen na de voortijdige publicatie van de halfjaarresultaten via een persagentschap. Het is dan ook niet juist dat de toezichthouder niets zou hebben gedaan of te traag zou hebben gereageerd.

Een ander incident deze week, met betrekking tot het aandeel Telenet, illustreert trouwens dat het ene geval verschilt van het andere. In dit geval, waar een embargo werd doorbroken zonder dat het nieuws voldoende werd verspreid, werd de notering van het aandeel wel geschorst.

Om incidenten tijdens de beursuren te vermijden, beveelt de FSMA ten slotte de genoteerde vennootschappen aan voorkennis buiten beurstijd openbaar te maken, om zo een correcte informatieverspreiding te garanderen en de goede werking van de markt niet te verstoren.