search_api_autocomplete
Home

FSMA ontving in 2017 meer meldingen van consumenten

Persbericht
Standpunten: een laptop met het FSMA-logo op het scherm afgebeeld

De Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA) heeft vorig jaar 1.710 meldingen van consumenten over diverse financiële onderwerpen ontvangen. Dat is 13 procent meer dan in 2016. In dat jaar registreerde de FSMA 1.510 vragen en klachten.

Bijna de helft van de meldingen zijn vragen en klachten over fraude en onregelmatige aanbiedingen van financiële producten en diensten. Het gaat over 792 meldingen in 2017. Dat is 45 procent meer dan het jaar voordien.

De meldingen over fraude en onregelmatige aanbiedingen gaan voornamelijk over binaire opties, boiler rooms, piramidespelen en phishing. Nieuwe thema’s zijn kredietfraude, virtuele munten en fraude met beleggingen in diamant.

De stijging houdt onder andere verband met het toenemend aantal waarschuwingen van de FSMA over oplichting. Consumenten stellen vragen over deze waarschuwingen of melden zich als slachtoffer van oplichting. Ook de toepassing van het verbod op de commercialisering van bepaalde derivaten aan niet-professionele beleggers zorgt voor extra meldingen.

Steeds meer consumenten vinden de weg naar de FSMA. Dat is positief. Hoe meer en sneller we inlichtingen bekomen, hoe beter we consumenten kunnen waarschuwen om te voorkomen dat ze slachtoffer worden,’ zegt Jean-Paul Servais, de voorzitter van de FSMA.

Als de FSMA fraude vaststelt, informeert zij de gerechtelijke autoriteiten hierover en publiceert zij een waarschuwing om consumenten te wijzen op de gevaren van een bepaalde aanbieding. De FSMA verwittigt ook buitenlandse toezichthouders.

De FSMA publiceerde vorig jaar 116 waarschuwingen. Dat is een stijging met 70 procent ten aanzien van 2016. De FSMA stuurde 46 waarschuwingen uit over boiler rooms. Ze waarschuwde 42 maal voor fraude met binaire opties. Voor het eerst waarschuwde de FSMA voor alternatieve beleggingen, fraude met beleggingen in diamant en voor fraude met initial coin offerings (ICO’s).

De FSMA vraagt slachtoffers van fraude steeds aangifte te doen bij de lokale politie. Op die manier beschikken de gerechtelijke autoriteiten over de nodige informatie om op te treden tegen fraudeurs.

De FSMA verzoekt consumenten om bij de minste twijfel over het regelmatige karakter van een financiële aanbieding haar te contacteren via het contactformulier op haar website.

Aantal meldingen:

  • Piramidefraude: 169
  • Binaire opties: 164
  • Boiler rooms: 118
  • Phishing: 71
  • Diamant: 53
  • Krediet: 38
  • Virtuele munten: 33

Meer informatie over fraude en onregelmatige aanbiedingen vindt u op de website van de FSMA.

Hoe beleggingsfraude voorkomen?

  • Controleer steeds de identiteit van een vennootschap die u financiële diensten aanbiedt. Vertrouw nooit een onderneming als u ze niet duidelijk kan identificeren. Verzamel betrouwbare informatie op het internet. Pas op met positieve getuigenissen. Die kunnen vals zijn.
  • Geloof de informatie van vennootschappen niet zonder meer. Eis duidelijke en verstaanbare informatie. Vaak beweert een vennootschap dat ze een vergunning heeft voor het aanbieden van financiële diensten zonder dat dit het geval is.
  • Ga na of de vennootschap een vergunning of een inschrijving heeft. Raadpleeg hiervoor de lijsten op de website van de FSMA. In het consumentenluik op de openingspagina kan u via ‘Check uw aanbieder’ een opzoeking doen. U kunt ook de lijst met waarschuwingen raadplegen.
  • Wees op uw hoede voor cold calling. Als u via telefoon, e-mail of sociale media wordt gecontacteerd met een financieel aanbod zonder dat u daar vooraf om heeft verzocht, kijk dan uit. Zulke contacten zijn vaak de eerste stap naar een frauduleuze praktijk.
  • Pas op met buitensporige winsten. Oplichters schermen vaak met aanzienlijke winstcijfers … tot de dag waarop de belegger zijn inleg terugvraagt. Als winstcijfers te mooi zijn om waar te zijn, geloof ze niet.