search_api_autocomplete
Home

Toename van het aantal fraudemeldingen met 60 procent

Persbericht
Waarschuwing: op een laptop verschijnt er een fraudewaarschuwing op het scherm

In de eerste zes maanden van 2021 ontving de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA) 1.087 vragen en meldingen van consumenten over fraude en illegale aanbiedingen van financiële producten en diensten. Dat is een stijging met 60% ten opzichte van de eerste zes maanden van 2020. De FSMA wil het publiek verder sensibiliseren voor het risico op beleggings- en kredietfraude. Daarom heeft ze net een nieuwe digitale campagne gelanceerd. Net als haar campagnes in 2020 voert de FSMA ook deze campagne volledig online. Daarbij verspreidt ze haar sensibiliseringsvideo’s onder verschillende doelgroepen via Facebook, Instagram en Google.

Van de 1.087 consumentenmeldingen die zij in de eerste jaarhelft van 2021 ontving, betrof 40% frauduleuze onlinetradingplatformen, 30% diverse fraudevormen (frauduleuze aanbiedingen van vermogensbeheer, frauduleuze alternatieve beleggingen of piramidefraude) en 10% kredietfraude.

Illegale aanbiedingen van financiële producten en diensten in de eerste jaarhelft van 2021

Aantal ontvangen meldingen in de eerste jaarhelft van 2021

Evolutie ten opzichte van de eerste jaarhelft van 2020

Frauduleuze onlinetradingplatformen

404

+116%

Kredietfraude

105

-10%

Frauduleuze aanbiedingen van vermogensbeheer, alternatieve beleggingen of piramidefraude

317

+80%

Cryptomunten

88

+54%

Boiler rooms

34

-30%

De frauduleuze onlineplatformen die handel aanbieden in binaire opties, CFD’s, forex-producten en ook cryptomunten zetten hun groei verder. Kenmerkend voor die platformen is onder meer dat zij consumenten aantrekken via valse advertenties op sociale media. Daarin worden zowel bekende Vlamingen als bekende Franstaligen buiten hun weten in beeld gebracht.

Sinds enkele maanden blijken die frauduleuze platformen ook mobiele apps te gebruiken om slachtoffers te lokken. Via die apps worden vaak virtuele munten of opleidingen aangeboden. Na een klik op een advertentie op een sociaal netwerk of na het downloaden van een mobiele applicatie en het invullen van contactgegevens, worden de slachtoffers doorgaans snel opgebeld door de oplichters met een concreet beleggingsvoorstel (in aandelen, alternatieve beleggingen, virtuele munten, ...). Meer informatie hierover is te vinden in de waarschuwing van 5 mei 2021.

De oplichters maken ook reclame voor frauduleuze platformen via datingsites en -applicaties, zoals Tinder.

De FSMA raamt het verlies van slachtoffers via frauduleuze onlinehandelsplatformen op minstens 42 miljoen euro tussen mei 2019 en juni 2021.

Dat het aantal meldingen over cryptomunten stijgt, is eigenlijk te wijten aan het grotere aantal vragen over de betrouwbaarheid van dienstverleners op het vlak van virtuele munten en meer algemeen over virtuele munten.

Het aantal specifieke meldingen over cryptofraude blijft immers vrijwel constant ten opzichte van de eerste zes maanden van 2020. Zo ontving de FSMA 53 meldingen van consumenten tijdens de eerste jaarhelft van 2021 tegenover 48 tijdens de eerste jaarhelft van 2020.

De FSMA publiceert ook meer waarschuwingen. In de eerste jaarhelft van 2021 publiceerde ze op haar website waarschuwingen voor 89 vennootschappen die op onregelmatige wijze actief zijn in België. Dat is een stijging met 46% ten opzichte van het aantal waarschuwingen dat ze in de eerste jaarhelft van 2020 publiceerde.

Lancering van een nieuwe digitale campagne op Facebook, Instagram en Google

De forse stijging van het aantal meldingen valt samen met de sensibiliseringscampagnes die de FSMA in 2020 en in de eerste jaarhelft van 2021 lanceerde, zoals haar verschillende digitale campagnes, de update van haar website, de ontwikkeling van de test “word ik opgelicht”, de productie van animatievideo’s en video’s met getuigenissen, ...

Met haar verschillende campagnes sensibiliseerde de FSMA de consumenten voor het frauderisico. Steeds meer slachtoffers hebben de reflex om de FSMA te contacteren als ze beseffen dat ze hun geld kwijt zijn. Consumenten contacteren de FSMA ook vaker vóór ze beleggen, als ze twijfels hebben over het al dan niet frauduleuze karakter van een aanbod dat ze ontvangen.

Naar aanleiding van de World Investor Week 2021 (themaweek van IOSCO) lanceert de FSMA een nieuwe digitale campagne over beleggings-en kredietfraude op Facebook, Instagram en Google.

Bedoeling daarvan is het publiek verder te sensibiliseren door de FSMA-video’s te verspreiden onder 3 doelgroepen: gepensioneerden (60+), jonge beleggers (26-39) en meer ervaren beleggers (40-59).

3 tips als u vreest dat een aanbieding een poging tot oplichting is

  • Als u de minste twijfel heeft over het regelmatige karakter van een aanbod van financiële diensten, neem dan rechtstreeks contact op met de FSMA via het contactformulier voor consumenten.
  • Raadpleeg de FSMA-website en ontdek hoe u oplichtingspraktijken kan herkennen en vermijden.
  • Doe tot slot de test op de FSMA-website als u wil weten of de aanbieding die u heeft ontvangen, een poging tot oplichting is.