De voorbije maanden heeft de FSMA opnieuw verschillende gevallen opgemerkt van identiteitsdiefstal bij Belgische verzekeringstussenpersonen door Engelstalige fraudeurs. De oplichters misbruiken de inschrijving van die tussenpersonen in de registers van de FSMA om het vertrouwen van de consument te winnen.
Oplichters misbruiken de naam van verzekeringstussenpersonen die ingeschreven zijn bij de FSMA om u te laten geloven dat ze door haar zijn vergund.
Ze misbruiken de naam en andere wettelijke gegevens van legale ondernemingen. Om u ervan te overtuigen dat ze wel degelijk zijn vergund, verwijzen ze u vaak door naar de officiële website van de FSMA. Zo bent u dus in de waan dat u met een vergunde onderneming handelt, terwijl het in werkelijkheid een oplichter is die de identiteit van die onderneming heeft gestolen.
Doorgaans maken fraudeurs een website aan met een internetadres dat overeenstemt met de naam van de tussenpersoon van wie ze de identiteit misbruiken.
Welke diensten bieden deze frauduleuze entiteiten u aan?
De FSMA onderscheidt twee situaties:
- De oplichters contacteren consumenten ongevraagd en vaak telefonisch en bieden hen beleggingen in aandelen of obligaties aan. Ze maken hierbij gebruik van een professioneel ogende, Engelstalige website. Dit zijn echter louter fictieve financiële instrumenten.
- De oplichters contacteren slachtoffers van een eerdere beleggingsfraude met het voorstel hen te helpen hun verloren inleg te recupereren. Maar voor het slachtoffer de beloofde hulp kan krijgen, moet hij een vergoeding betalen. Dit is recoveryroomfraude.
Wat doen verzekeringstussenpersonen?
Verzekeringstussenpersonen bieden verschillende diensten aan die verband houden met verzekeringen, bijvoorbeeld advies verlenen over verzekeringsovereenkomsten, verzekeringsovereenkomsten voorstellen en afsluiten, of assisteren bij het beheer en de uitvoering van verzekeringsovereenkomsten.
Twijfelt u over de onderneming met wie u in contact staat?
Deze frauduleuze praktijk valt moeilijk te herkennen en te voorkomen. We raden u daarom aan om de volgende stappen te ondernemen zodat u er zeker van bent dat uw contactpersoon wel is wie hij beweert te zijn:
- Wees kritisch wanneer u ongevraagd een beleggingsvoorstel ontvangt via sociale media of via telefoon, vooral wanneer men u buitensporige winsten belooft. Als een rendement te mooi lijkt om waar te zijn, is het dat ook! Eis duidelijke en verstaanbare informatie van de tegenpartij. Beleg nooit in een product als u niet perfect begrijpt wat het precies inhoudt.
- Gebruik een onlinezoekmachine om te achterhalen of de vergunde onderneming een eigen website heeft.
Opgelet! Oplichters gebruiken vaak een internetadres dat sterkt lijkt op dat van de officiële website van de onderneming waarvan ze de identiteit hebben gestolen. Er is bv. een streepje toegevoegd in het adres, er wordt een andere extensie gebruikt (.com in plaats van .be), of de identiteit wordt misbruikt van een tussenpersoon die geen website gebruikt. - Vergelijk de informatie die u van uw contactpersoon ontvangt met de officiële informatie van de geregistreerde tussenpersoon. U kan dit doen door het register van de FSMA of de Kruispuntbank van Ondernemingen te raadplegen.
Bijvoorbeeld: als uw contactpersoon beweert te werken voor een onderneming die in België is gevestigd maar u opbelt met een buitenlands telefoonnummer, moet er een alarmbelletje gaan rinkelen. Wees ook op uw hoede als de onderneming enkel een website in het Engels heeft, terwijl ze beweert in België gevestigd te zijn. - Wees op uw hoede als u wordt gevraagd om geld over te schrijven naar een bankrekening in een land dat geen enkele band heeft met het land waar u woont of waar de zetel van de vennootschap zogezegd is gevestigd.
- Als u de minste twijfel heeft over de identiteit van uw contactpersoon, aarzel niet om contact op te nemen met de diensten van de FSMA. Dat kan via het contactformulier voor fraude.
Wat kan u als tussenpersoon doen indien u denkt slachtoffer te zijn van identiteitsfraude?
- Leg steeds klacht neer bij de lokale politie of de gerechtelijke autoriteiten. Dit kan ook online via Police on web. Wij raden u aan uw klacht zo goed als mogelijk te documenteren.
- U kan dit ook melden aan de FSMA via het contactformulier voor professionelen. Deze informatie is heel nuttig voor ons toezicht.
- Indien u vragen ontvangt van een (potentieel) slachtoffer van dit type beleggingsfraude, informeer de persoon dan op duidelijke manier dat dit om oplichting gaat en raad hem of haar aan klacht neer te leggen bij de lokale politiediensten.