Consumenten

'Recovery room'-fraude is een praktijk waarbij beleggers die eerder al werden opgelicht, ongevraagd en vaak telefonisch worden gecontacteerd met het voorstel hen te helpen hun verlies goed te maken of te recupereren. Ondanks de beloften van deze oplichters recupereren de slachtoffers hun verloren fondsen niet, maar verliezen zij bovendien nog eens de vergoeding die zij betalen voor de zogenaamde hulp.

Om zich voor te stellen gebruiken deze personen verschillende schuilnamen of beroepen, zoals advocaat, financieel analist, accountant, financieel adviseur, enz. Zij hebben het gemunt op beleggers die al het slachtoffer zijn geworden van fraude. Doorgaans wenden zij zich via de telefoon tot deze gedupeerden. Er worden verschillende mogelijkheden geopperd: hulp om het verloren geld terug te krijgen, terugbetaling van de belegde bedragen door bijvoorbeeld een bepaalde som te storten of een rekening te openen op een tradingplatform, enz.

In elk geval vragen deze oplichters een financiële bijdrage vóór ze de voorgestelde dienst verlenen. Dat is een duidelijke aanwijzing dat het om een 'recovery room' gaat. Het slachtoffer wordt gevraagd om op voorhand een vergoeding ('fee') of belasting te betalen of om te beleggen in nieuwe aandelen om zo de oorspronkelijke investering te kunnen recupereren.

De personen achter een recovery room zijn vaak dezelfde oorspronkelijke oplichters ofwel andere fraudeurs die zich lijsten van fraudeslachtoffers hebben aangeschaft. Elke belegger die ooit het slachtoffer is geworden van een beleggingsfraude, moet zich ervan bewust zijn dat de oplichters hem opnieuw kunnen viseren of zijn gegevens kunnen doorverkopen.

In een groot aantal gevallen misbruiken de oplichters de identiteit van bestaande personen of vennootschappen, zoals een advocaat, een genoteerde vennootschap, enz. of beweren zij een mandaat te hebben of op z’n minst de toestemming van één of andere toezichthouder. Identiteitsmisbruik is kenmerkend voor fraude van het type 'cloned firms': oplichters gebruiken de identiteit van bestaande personen of vennootschappen waaraan zij geloofwaardigheid en zelfs legitimiteit ontlenen om de beleggers te overtuigen.