Consumenten

Bij 'recovery room'-fraude worden beleggers die eerder al werden opgelicht ongevraagd gecontacteerd met het voorstel hen te helpen hun geld te recupereren.

Maar voor je die hulp krijgt, moet je eerst een vergoeding betalen of een rekening openen op een handelsplatform. Wees op je hoede: als je eerst geld moet storten vóór de andere partij een dienst verleent, is dat een duidelijke aanwijzing van fraude.

Ondanks alle mooie beloften zie je je verloren geld nooit terug en verlies je bovendien de vergoeding die je hebt betaald voor de zogezegde hulp.

De oplichters die schuilgaan achter een recovery room zijn vaak dezelfde als de oorspronkelijke oplichters. Soms zijn het andere fraudeurs die lijsten van fraudeslachtoffers hebben gekocht. Was je ooit slachtoffer van beleggingsfraude, weet dan dat de oplichters je opnieuw kunnen viseren of je gegevens kunnen doorverkopen.
 

Ben je bang dat een aanbod een poging tot oplichting is?

Ben je slachtoffer van beleggingsfraude of kredietfraude en weet je je geen raad?

Neem onmiddellijk contact op met de FSMA.

Trap niet in de val, volg onze adviezen!
 

  • Controleer altijd de identiteit van de onderneming: naam, maatschappelijke zetel, het land waar ze beweert gevestigd te zijn, contactgegevens, vergunning voor dergelijke aanbiedingen ...

    Vertrouw nooit een onderneming die je niet duidelijk kan identificeren. Als de onderneming buiten de Europese Unie is gevestigd, bedenk dan dat er moeilijkheden kunnen ontstaan mocht je in een conflictsituatie terechtkomen en een rechtsvordering willen instellen.
  • Wees beducht voor 'cloned firms'.

    Dat zijn ondernemingen die zich uitgeven voor andere, legitieme ondernemingen waarmee ze geen enkele band hebben. Vaak gaat het om identiteitsdiefstal. Door de e-mailadressen of de contactgegevens van beide ondernemingen te vergelijken, kan je de fraude op het spoor komen.
  • Wees op je hoede voor ‘cold calling’.

    Als je ongevraagd telefonisch wordt gecontacteerd met het voorstel om het geld dat je verloren bent te recupereren, vraag de beller dan hoe hij weet dat jij geld verloren bent. Meldingen van fraude worden enkel doorgegeven aan de gerechtelijke autoriteiten en niet aan privé-ondernemingen.
  • Kijk uit als je contactpersoon je vraagt om geld over te maken naar een bankrekening in een ander land dan waar de aanbieder gevestigd is.

  • Let op als de beller je vraagt om eerst een vergoeding (‘fee’) of een belasting te betalen, of om te beleggen in nieuwe aandelen vóór je het verloren geld kan recupereren dat je oorspronkelijk belegd had. Dat is een sterke aanwijzing dat het gaat om een recovery room.