Consumenten

Phishing houdt in dat, via valse e-mails of valse websites, wordt geprobeerd om persoonlijke gegevens van consumenten in handen te krijgen. Het gaat daarbij onder meer om bankrekening- en kredietkaartnummers, wachtwoorden, toegangs- en pincodes, … Het gebeurt ook dat consumenten telefonisch worden gecontacteerd door een persoon die zich ten onrechte laat doorgaan voor een bankmedewerker en de consument persoonlijke gegevens vraagt.

Zodra de oplichter die gegevens in bezit heeft, kan hij zich uitgeven voor zijn slachtoffer en geld van diens rekening afhalen.

Enkele tips om zelf geen slachtoffer te worden van phishing:

  • Beveilig uw computer.
  • Geef uw pincode of uw toegangscode voor internetbankieren nooit aan anderen. Doe dat ook niet als u telefonisch wordt gecontacteerd door een persoon die zich uitgeeft voor een bankmedewerker en die u niet kent.
  • Bevestig via internet geen overschrijvingen die u niet zelf heeft voorbereid of die u onverwacht ontvangt.
  • Als u met een bankkaart, met een kredietkaart of via uw pc betaalt en u de indruk heeft dat er iets fout loopt, annuleer die betaling dan meteen. Zet een betaling bij twijfel altijd onmiddellijk stop.

Op de website van Febelfin, de Belgische federatie van de financiële sector (www.febelfin.be, rubriek Safe internetbanking), vindt u verdere nuttige informatie over phishing, bv. hoe u een phishingbericht kan herkennen en welke veiligheidsregels u moet naleven.