Consumenten

Sociale netwerken zoals Twitter, Facebook, Instagram en LinkedIn zijn dé kanalen bij uitstek voor valse beleggingsaanbiedingen, zoals aanbiedingen in cryptomunten, binaire opties, forex-producten, CFD’s, ‘beleggingswijnen’, aanbiedingen voor vermogensbeheer of kredietaanbiedingen.

Die nepaanbiedingen worden op sociale netwerken vooral verspreid via gesponsorde advertenties op Facebook en Instagram, posts op Facebook, nepartikels uit de pers of chats tussen een oplichter en zijn slachtoffer.

Meer informatie.

 

 

Ben je bang dat een aanbod een poging tot oplichting is?

Ben je slachtoffer van beleggingsfraude of kredietfraude en weet je je geen raad?

Neem onmiddellijk contact op met de FSMA.

Trap niet in de val, volg onze adviezen!
 

  • Let op met gesponsorde links op Facebook en Instagram.

    In tegenstelling tot gewone posts, die niet noodzakelijk in het oog springen in je newsfeed, verschijnen gesponsorde posts in functie van leeftijd, geslacht, interessesfeer en pagina’s die jij of het doelpubliek raadpleegt.

    Slachtoffers van beleggingsfraude melden vaak dat ze telefonisch zijn gecontacteerd na te hebben geklikt op een gesponsorde advertentie of een post op Facebook of Instagram voor een ‘zeer winstgevende’ belegging. Die advertenties verschijnen in de advertentieruimte of in je newsfeed. Ze zijn vaak geïllustreerd met een foto of een video, met nepcommentaar en automatisch gegenereerde likes. De kernboodschap is intrigerend maar altijd heel vaag.

    De pagina’s met die gesponsorde advertenties lijken speciaal voor dit soort reclamecampagnes te zijn gemaakt. Ze hebben uiteenlopende namen, die al dan niet verwijzen naar de financiële wereld, maar vermelden meestal geen telefoonnummer, website, adres of naam van een onderneming.

  • Wees op je hoede als advertenties op Facebook je megawinsten beloven.

    Soms worden nepaanbiedingen, meestal van kredieten, door oplichters eenvoudigweg verspreid via advertenties op Facebookgroepen die bijvoorbeeld gespecialiseerd zijn in aan- of verkoop van vastgoed of tweedehandsartikelen. De oplichters kiezen er groepen uit met vooral Belgische consumenten.
  • Wees op je hoede voor valse persartikels met zogezegde verklaringen of interviews waarin BV’s beleggingen aanprijzen met rendementen die te mooi zijn om waar te zijn.

    Die artikels circuleren op websites met fake news en op Facebook waar ze opduiken via gesponsorde advertenties. De bedoeling van die praktijk is je vertrouwen te winnen met foto’s van BV’s uit de media-, sport- of zakenwereld. Op die manier trachten oplichters je te overhalen voor beleggingen die helaas te mooi zijn om waar te zijn.
  • Chat niet met onbekenden op sociale media.

    Oplichters gebruiken sociale media ook om je persoonlijk te contacteren, door je een vriendschapsverzoek te sturen of door je rechtstreeks een bericht te sturen via de chatboxen van Facebook, Instagram en zelfs LinkedIn.

    Als een oplichter met jou begint te chatten, zal hij niet onmiddellijk over een investering spreken. Wel integendeel. Hij probeert eerst een vertrouwensrelatie met jou op te bouwen zoals bij vriendschapsfraude. Vaak zal de fraudeur pas na een paar uur, een paar weken of zelfs maanden met jou gechat te hebben terloops laten vallen dat hij een gouden beleggingstip heeft.
     

    Sommige oplichters openen ook valse rekeningen door misbruik te maken van de identiteit en de foto van personen die zeer actief zijn op sociale media. Dat komt vooral voor bij Instagram-accounts.
     
  • Tot slot, wees op je hoede als een verkoper je buitensporige winst belooft. 

    Als een rendement te mooi is om waar te zijn, is het dat meestal ook!