search_api_autocomplete
Home

Oplichters doen zich voor als medewerkers van de FSMA

Waarschuwing
Recovery room: twee mannen schudden elkaar de hand terwijl een man geld in de binnenkant van de andere man zijn vest steekt

De Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA) waarschuwt het publiek voor oplichters die haar naam en logo misbruiken om consumenten te misleiden en recovery room-fraude te plegen.

De FSMA heeft vernomen dat oplichters, die zich voordoen als werknemers van de FSMA, slachtoffers van beleggingsfraude contacteren met de belofte dat zij hun verloren inleg kunnen recupereren. Om dit te doen, wordt gevraagd een vergoeding te betalen. Dit is recovery room-fraude.

De oplichters sturen in dit kader vaak deze brief naar hun potentiële slachtoffers:

Example of letter - Fraudsters pretend to be employees of the FSMA

 

De oplichters gebruiken daarbij volgende e-mailadressen: no-replyfsma@outlook.com, ldavis@finglobalsolution.com en recovery@tfsma.com. E-mails die afkomstig zijn van dergelijke e-mailadressen worden niet verstuurd door de FSMA en moeten als frauduleus worden beschouwd. De FSMA raadt consumenten die een e-mail ontvangen vanwege een dergelijk e-mailadres, aan om hier niet op te reageren en deze e-mail simpelweg te verwijderen.

De fraudeurs maken misbruik van de identiteit van de FSMA in een poging hun slachtoffers geld afhandig te maken of informatie te ontfutselen. De FSMA heeft die informatie dan ook overgemaakt aan de gerechtelijke autoriteiten.

De FSMA raadt de consumenten aan uitermate voorzichtig te zijn als zij ongevraagd worden gecontacteerd, en vooral niet in te gaan op de vraag om geld over te maken voor financiële diensten of producten die de FSMA zogezegd aanbiedt. De FSMA is geen financiële instelling en biedt consumenten geen financiële diensten of producten aan. Bovendien zijn financiële toezichthouders, zoals de FSMA, niet bevoegd om verloren beleggingen terug te vorderen. Zij zullen slachtoffers van beleggingsfraude daarvoor dan ook nooit contacteren. Tot slot benadrukt de FSMA dat ze consumenten nooit vraagt om hun financiële gegevens over te maken of om te betalen voor bepaalde diensten. Bij de minste twijfel kan u altijd rechtstreeks contact opnemen met de FSMA via het contactformulier voor consumenten.