search_api_autocomplete

Crypto Asset Service Provider (CASP)

Sinds 30 december 2024 is de Europese Verordening over de cryptoactiva (“MiCA”) rechtstreeks van toepassing in alle lidstaten van de Europese Unie. Zij moet dus niet in nationaal recht worden omgezet.

Deze verordening voorziet in een omkadering van de cryptoactiva op Europees niveau en bevat regels die in hoofdzaak betrekking hebben op de aanbieding aan het publiek en de toelating tot de handel van “tokens”, de verstrekking van cryptoactivadiensten door de aanbieders van dergelijke diensten, en de voorkoming van marktmisbruik met betrekking tot cryptoactiva.

Aangezien MiCA rechtstreeks van toepassing is in België, inclusief de bepalingen over de overgangsperiode en over het Europees paspoort, staat niets de uitoefening van de activiteit van aanbieder van cryptoactivadiensten op Belgisch grondgebied in de weg, ook niet de aanwijzing van bevoegde nationale autoriteiten.

Tijdens de voorziene overgangsperiode mogen de aanbieders van cryptoactivadiensten (“CASP’s”) die hun diensten vóór 30 december 2024 verstrekten conform het nationaal recht van een lidstaat van de Europese Unie, dat trouwens in die lidstaat blijven doen tot 1 juli 2026 of tot hun een vergunning wordt verleend of geweigerd, naargelang wat zich het eerst voordoet.

Pro memorie: in België heeft de FSMA geen enkele inschrijving kunnen verlenen volgens de nationale regeling die van toepassing was vóór MiCA (“koninklijk besluit van 8 februari 2022”). Voor de einddatum van die regeling werd haar immers geen enkel volledig dossier voorgelegd waarin een kandidaat aan alle wettelijke en reglementaire voorwaarden bleek te voldoen om een dergelijke inschrijving te kunnen verkrijgen.

De aanbieders van cryptoactivadiensten die ressorteren onder het recht van een andere lidstaat van de Europese Unie, mogen op hun beurt hun activiteiten in België blijven verrichten tijdens de overgangsperiode, op voorwaarde dat:

  • zij op 30 december 2024 al actief waren in België (zonder daar echter te zijn gevestigd);
  • zij dergelijke activiteiten in België mogen verrichten conform hun nationale vergunning (in hun lidstaat van herkomst), en zij daar alle wettelijke en reglementaire verplichtingen naleven onder het toezicht van de bevoegde autoriteit van hun lidstaat van herkomst.

In dit stadium heeft de inwerkingtreding van MiCA dus niet tot gevolg dat de diensten die op wettelijke wijze in België werden verleend vóór 30 december 2024, moeten worden onderbroken. Als de klanten dat wensen, mogen zij dus verder een beroep blijven doen op bepaalde cryptoactivadiensten via:

  • entiteiten die voorheen in andere Europese lidstaten zijn vergund, inclusief voor dergelijke grensoverschrijdende activiteiten, en die aan de voorwaarden voldoen om zich op de overgangsperiode te beroepen;
  • het Europees paspoort dat MiCA voorziet en dat elke conform MiCA vergunde entiteit in een andere lidstaat van de Europese Unie toestaat om haar werkzaamheden op het gehele Europese territorium, inclusief in België, te verrichten. De beginselen van vrijheid van vestiging en vrijheid van dienstverrichting die in het Europees paspoort zijn verankerd, zouden van toepassing moeten zijn ongeacht de aanwijzing van nationale bevoegde autoriteiten.

Dit nieuwe reglementaire kader voor cryptoactiva is vooral erg nuttig voor de bescherming van de beleggers, omdat het ter zake voor het eerst een kader invoert.

Toch merkt de FSMA op dat er vóór 30 december 2024 grote verschillen bestonden tussen de benaderingen in de (nationale) vergunningsregelingen van de verschillende landen. Wegens die verschillen vreest de FSMA dat er geen “level playing field” bestaat tussen de verschillende lidstaten van de Europese Unie in verband met het toezicht op de CASP’s. De FSMA hoopt dat bijzondere aandacht zal worden besteed aan elke vorm van forum shopping, een fenomeen dat zich onder meer voordoet in de sector van de cryptoactiva. Op grond van wat voorafgaat, is de FSMA van oordeel dat een versteviging van het huidige toezichtskader voor de activiteit van CASP’s nodig is. In het licht daarvan zou de FSMA elk initiatief kunnen steunen dat ertoe zou strekken een supranationale toezichthoudende autoriteit aan te wijzen voor die specifieke sector. Voor die sector, die zich buiten elk geharmoniseerd reglementair kader heeft ontwikkeld, en in verband waarmee de lidstaten over een erg grote autonomie beschikten, bestaat er een sterk verhoogd risico op verschillen in de interpretatie en de toepassing van de standaarden. In die omstandigheden bestaat de vrees dat de gebruikelijke regelingen voor convergentie en samenwerking tussen de bevoegde autoriteiten die risico’s niet op passende wijze kunnen beperken.

***

Tegelijkertijd wil de FSMA de consumenten nogmaals wijzen op de risico’s die verbonden zijn aan een belegging in cryptoactiva. Cryptoactiva hebben immers bepaalde specifieke kenmerken die aanzienlijke risico’s inhouden. Zo ondergaan zij geregeld plotselinge waardeschommelingen, zijn zij fraudegevoelig en zijn zij blootgesteld aan specifieke risico’s op technisch en IT-vlak. Beleggingen in cryptoactiva blijven dan ook bijzonder risicovolle beleggingen, die niet geschikt zijn voor doorsneeconsumenten. Zij kunnen immers grote verliezen lijden.

Meer informatie ter zake is te vinden op Wikifin en op de ESMA-website.

Tot slot informeert de FSMA de consumenten dat het beschermingskader dat MiCA uitwerkt, nog niet van toepassing is tijdens de overgangsperiode. Dat kader zal pas van toepassing worden wanneer de betrokken entiteit haar vergunning zal hebben verkregen, en zij haar Europees paspoort zal hebben geactiveerd voor België. Bovendien blijft het reglement van de FSMA dat beperkende voorwaarden verbindt aan de commercialisering van virtuele munten bij consumenten, van toepassing op de entiteiten die in België onder de overgangsbepaling vallen. 

 

Lijsten
Wetgeving