search_api_autocomplete

Getuigenissen

Oplichters hanteren allerlei technieken om hun slachtoffers te overtuigen geld te storten. Hier vindt u een aantal getuigenissen die illustreren hoe de fraudeurs te werk gaan en tips van de FSMA om niet in de val te trappen.

Ga nooit in zee met een onderneming waarover een waarschuwing is gepubliceerd!

Op de website van de FSMA, andere buitenlandse toezichthouders en IOSCO kan je nagaan of er al een waarschuwing is gepubliceerd over de onderneming die je een aanbod doet.

Ben je toch slachtoffer geworden van fraude, volg dan onze 4 adviezen!

Frauduleuze aanbiedingen van vermogensbeheer

‘Een medewerker van de financiële instelling heeft me gecontacteerd met het voorstel om mijn activa te beheren’

 

 ‘Ik heb nooit meer iets gehoord van die instelling’

De financiële instelling aan wie ik mijn geld heb toevertrouwd, was volgens de dossierbeheerder ‘perfect beveiligd’ conform de ‘REGAFI’-normen. Maar nadat ik het geld gestort had, heb ik op geen enkele manier nog contact kunnen krijgen met deze instelling. Mijn dossierbeheerder heeft blijkbaar niet langer hetzelfde telefoonnummer en hij beantwoordt geen mails meer.

Kredietfraude

‘Hun allereerste voorstel was een lening van 5.000 euro op 18 maanden’

 

Het formulier staat vol spelfouten en nu wordt mij 305 euro gevraagd om het krediet te registreren’

Ik ben op zoek naar een lening. Ik heb op het internet verschillende formulieren ingevuld voor aanvragen. Ik heb antwoord gekregen op een van mijn aanvragen door een tussenpersoon, die mij in contact bracht met een geldschieter. Ik heb een formulier moeten tekenen om het krediet te registreren. Het formulier staat vol spelfouten en nu wordt mij 305 euro gevraagd om het krediet te registreren. Ik zou dat bedrag moeten storten op een rekening bij KBC. Ik heb ook contact gehad via WhatsApp. Ik heb dus wel telefoon en een officiële bankrekening gekregen van deze mensen maar toch vind ik het verdacht’.

Frauduleuze onlinehandelsplatformen

‘Onlangs zag ik op de Facebookpagina van een vriend een advertentie voor een onlinehandelsplatform’

 

‘(...) mijn gesprekspartner liet me maar 1 uur om het geld te vinden!’

‘Begin maart, na via PayPal 200 euro te hebben betaald voor, naar ik meende, de aankoop van een bitcoin op een eerste handelsplatform, werd ik onmiddellijk gecontacteerd door een tweede platform.

Het geld dat ik gestort had, was blijkbaar door deze onderneming geïnd. De contactpersoon legde me uit dat ik hem een kopie van mijn identiteitskaart moest bezorgen, waarna ik toegang zou krijgen tot een tradingplatform voor een soort ‘snelcursus’ over virtuele munten. Ik had dit niet verwacht maar mijn nieuwsgierigheid was geprikkeld en ik ben meegestapt in zijn verhaal. Een paar dagen later werd ik zwaar onder druk gezet om 1.000 euro te storten en zo mijn eerste stappen in trading te zetten.

Tegen zoveel overredingskracht was ik niet opgewassen en ik heb het gevraagde bedrag gestort. Maar even later was er een koersval door corona en dreigde ik mijn inleg te verliezen. Opnieuw werd er op mij ingepraat om een extra 1.200 euro te storten om mijn ‘posities’ veilig te stellen zodat mijn oorspronkelijke inleg van 1.200 euro niet in rook zou opgaan. Ik ben gezwicht en heb dat bijkomende bedrag gestort maar een paar dagen later werd er opnieuw druk op mij uitgeoefend om onmiddellijk 2.500 euro te storten als verzekering om mijn posities te beschermen. Dat heb ik geweigerd en bovendien heb ik gezegd dat ik niet over zoveel geld beschikte. Maar dat maakte niets uit, mijn contactpersoon liet me maar 1 uur de tijd om het geld te vinden!

Sindsdien wacht ik nog altijd op een terugbetaling van mijn geld. Als ik probeer te bellen, word ik in de wacht gezet. Ik slaag er niet in om iemand aan de lijn te krijgen’.