Consumenten

Als je slachtoffer bent van oplichting, volg dan onze vier raadgevingen:

  1. Stort geen geld meer. Ook niet als de onderneming beweert dat je nog maar eenmaal een extra bedrag moet storten of een belasting moet betalen opdat ze je de winst zou kunnen uitkeren. Die extra eisen zijn vaak een aanwijzing dat het om fraude gaat. 
  2. Blijf kalm als de oplichter je opnieuw contacteert. Neem geen overhaaste beslissingen en geef niet toe aan de druk die hij oplegt of de bedreigingen die hij uit. 
  3. Wees op je hoede voor nieuwe fraudepogingen. Je zal waarschijnlijk opnieuw gecontacteerd worden door fraudeurs die beweren je te kunnen helpen om je investering terug te krijgen. Het gaat hier om recovery rooms. 
  4. Aarzel niet om de FSMA te contacteren. Naast een melding bij de FSMA doe je er goed aan klacht in te dienen bij de politie. De contactgegevens van de politie vind je op www.politie.be.

BEN JE HET SLACHTOFFER VAN MISLEIDING, BEDROG, FRAUDE OF OPLICHTING DIE GEEN VERBAND HOUDT MET FINANCIËLE DIENSTEN? MELD JE PROBLEEM OP DE VOLGENDE WEBSITE: HTTPS://MELDPUNT.BELGIE.BE/MELDPUNT/.