search_api_autocomplete

FAQ

select

Bankierseed

Crypto

1. Het reglement viseert reclame die wordt verspreid bij consumenten bij de commercialisering van virtuele munten in België. Wat betekent commercialisering?, 2. Is het reglement enkel van toepassing op personen wiens professionele activiteit voornamelijk bestaat uit het commercialiseren van virtuele munten tegen vergoeding?, 3. Wanneer is er sprake van commercialisering op het Belgisch grondgebied?, 4. Wat valt onder reclame als bedoeld in het reglement ?, 5. Is het reglement van toepassing op notoriëteitsreclame?, 6. Wat zijn virtuele munten?, 7. Is het reglement van toepassing op de commercialisering van virtuele munten die beleggingsinstrumenten zijn?, 8. Wie is een consument in de zin van het reglement?, 9. In het reglement wordt bepaald dat reclame 'als zodanig duidelijk herkenbaar' moet zijn. Wat wordt hiermee bedoeld?, 10. Kan ik de inhoud van de verplichte risicowaarschuwing aanpassen?, 11. In welke gevallen is het toegelaten om in de reclame een verwijzing op te nemen naar de uitgebreide risicowaarschuwing?, 12. Wat indien de korte waarschuwing en de link naar de uitgebreide waarschuwing niet kunnen opgenomen worden in de korte reclame?, 13. Hoe oefent de FSMA toezicht uit op de naleving van het reglement?, 14. Zijn de reclameregels enkel van toepassing in geval van een massacampagne?, 15. Hoe wordt de drempel van 25.000 consumenten beoordeeld indien eenzelfde reclame wordt verspreid via verschillende sociale mediakanalen? , 16. Voor welke reclame geldt het overgangsregime en waaruit bestaat dit regime?, 17. Geldt de verplichting om de overeenkomsten te bewaren die worden gesloten in het kader van de verspreiding van reclame enkel bij verspreiding in het kader van een massacampagne? , 18. Waarop slaat de verplichting om de overeenkomsten te bewaren die worden gesloten in het kader van de verspreiding van reclame?, 19. Wat gebeurt er indien de FSMA een overtreding van het reglement vaststelt?, 20. Wat is de impact van MiCA op het reglement?

DORA - Tests van digitale operationele weerbaarheid

1. Welke algemene vereisten gelden voor de uitvoering van tests op digitale operationele weerbaarheid door de (andere) financiële entiteiten (dan micro-ondernemingen)?, 2. Welke tests moeten de financiële entiteiten uitvoeren op het vlak van de aan ICT-diensten verbonden risico’s?, 3. Welke entiteiten moeten geavanceerde dreigingsgestuurde penetratietests (threat-led penetration tests) uitvoeren?

FAQ’s Auditors Annual Cartography

Wie moet de Auditors Annual Cartography invullen?, Welke voorbereidingen moet ik treffen vooraleer ik mijn Auditors Annual Cartography kan indienen?, Op welke wijze krijg ik toegang tot het beveiligd communicatieplatform FiMiS?, Ik gebruik FiMiS voor het eerst: hoe ga ik te werk? , Ik heb een ander certificaat (nieuwe identiteitskaart of andere) sinds de laatste keer dat ik heb ingelogd op FiMiS: wat nu?, Welke informatie bevat 'My eDossier'?, Op welke wijze vul ik mijn gegevens in de Auditors Annual Cartography manueel in? , Op welke wijze vul ik mijn gegevens in de Auditors Annual Cartography in door gebruik te maken van een XML-upload? , Wat zijn de kernvalidatieregels voor het importeren van mijn gegevens door een XML-bestand te uploaden?, Kan ik de gegevens over de ‘Detailinformatie over de wettelijke controle van de jaarrekening’ die ik reeds vorig jaar in mijn Auditors Annual Cartography heb ingevuld, hergebruiken? , Kan ik met één klik melden dat een hele sectie leeg is (Nihil)?, Op welke wijze sluit ik mijn Auditors Annual Cartography correct af? , Kan ik de gegevens van mijn Auditors Annual Cartography exporteren?

Regels over de aanbiedingen aan het publiek van beleggingsinstrumenten zonder tussenkomst van een crowdfundingdienstverlener

Disclaimer, 1. In welke gevallen moet er een prospectus worden gepubliceerd? En in welke gevallen een informatienota?, 2. Welke informatie wordt er opgenomen in een prospectus? , 3. Welke informatie wordt er opgenomen in een informatienota?, 4. Hoe verloopt het onderzoek van een ontwerp van prospectus door de FSMA?, 5. Hoe moet een informatienota worden neergelegd bij de FSMA?, 6. Mag er reclame worden gemaakt in het kader van de aanbieding aan het publiek?

Vergunning vennootschap voor vermogensbeheer en beleggingsadvies

Hoe beoordeelt de FSMA of een voorgenomen verwerving van een deelneming de kandidaat-verwerver de mogelijkheid zou bieden invloed van betekenis op de bedrijfsvoering van de VVB uit te oefenen? , Mag een vennootschap voor vermogensbeheer en beleggingsadvies de compliancefunctie uitbesteden? , Mag een vennootschap voor vermogensbeheer en beleggingsadvies de interneauditfunctie uitbesteden? , Welke regels omkaderen de samenwerking tussen een VVB en een tussenpersoon in bank- en beleggingsdiensten? , Welke regels omkaderen de samenwerking tussen een VVB en een klantenaanbrenger? , Beleggingsadvies, Beroepsmatig verrichte beleggingsdienst, Betekenisvolle aandeelhouder, Bijkantoor, Duurzame drager, Effectieve leider, Europees paspoort, Financieel instrument, Gekwalificeerde deelneming, Gezond en voorzichtig beleid, Hoofdbestuur, Klantenaanbrenger, Onafhankelijke controlefunctie, Passende deskundigheid, Professionele betrouwbaarheid, Tussenpersoon in bank- en beleggingsdiensten, Vrije dienstverlening, VVB

Openbare overnamdebiedingen en MAR

1. Wanneer dient een potentiële bieder openbaar te maken dat hij de intentie heeft om een openbaar bod te doen?, 2. Welke informatie dient te worden opgenomen in een persbericht waarin de potentiële bieder zijn intentie om een bod te doen aankondigt?, 3. Vanaf wanneer moet er kennis worden gegeven van verrichtingen in effecten met stemrecht of die toegang geven tot stemrecht van de doelvennootschap, de bieder of de vennootschap waarvan de effecten als tegenprestatie worden aangeboden?, 4. Zijn de bepalingen inzake de openbaarmaking van voorwetenschap van toepassing in de context van de voorbereiding van een openbaar bod?, 5. Biedt de regelgeving inzake marktmisbruik een wettelijk kader voor de onderhandelingen die een bieder voert in verband met zijn overnamebieding?, 6. Mag een bieder tijdens de voorbereiding van een overnamebod nog effecten kopen om zijn positie in de doelvennootschap te versterken (ook wel 'stakebuilding' genoemd)?
Bankierseed
Crowdfunding

Gedragsregels crowdfundingdienstverleners

1. Hoe moet u omgaan met belangenconflicten?, 2. Informatieverstrekking aan uw cliënten, 3. De toelatingskennistest en de simulatie van de capaciteit om verlies te dragen voor niet-ervaren beleggers, 4. Welke informatie moet u in uw cliëntendossiers bewaren? Hoelang moet u deze bewaren?, 5. Wat moet u voorzien als klachtenbehandeling?
1. Hoe moet u omgaan met belangenconflicten?, 2. Informatieverstrekking aan uw cliënten, 3. De toelatingskennistest en de simulatie van de capaciteit om verlies te dragen voor niet-ervaren beleggers, 4. Welke informatie moet u in uw cliëntendossiers bewaren? Hoelang moet u deze bewaren?, 5. Wat moet u voorzien als klachtenbehandeling?
1. Hoe moet u omgaan met belangenconflicten?, 2. Informatieverstrekking aan uw cliënten, 3. De toelatingskennistest en de simulatie van de capaciteit om verlies te dragen voor niet-ervaren beleggers, 4. Welke informatie moet u in uw cliëntendossiers bewaren? Hoelang moet u deze bewaren?, 5. Wat moet u voorzien als klachtenbehandeling?

Regels over het verstrekken van alternatieve-financieringsdiensten

Welke regels gelden voor alle crowdfundingdienstverleners? , Hoe moeten crowdfundingdienstverleners omgaan met belangenconflicten? , Een belegger weigert gevraagde informatie te verstrekken aan een crowdfundingdienstverlener. Mag die belegger toch beleggen via het platform?, Mogen crowdfundingdienstverleners advies verlenen over beleggingsinstrumenten die ze via het platform commercialiseren?, Wat is een geschiktheidstoetsing? Wanneer moeten crowdfundingdienstverleners er een uitvoeren? , Wat is een passendheidstoetsing? Wanneer moeten crowdfundingdienstverleners er een uitvoeren?, Wat als een belegger een belegging wil doen die niet geschikt of passend voor hem is?, Welke minimuminformatie moeten crowdfundingdienstverleners vooraf aan hun cliënten meedelen?, Welke informatie moet een crowdfundingdienstverlener vooraf inzamelen bij potentiële beleggers als hij beleggingsadvies geeft? , Welke informatie moet een crowdfundingdienstverlener vooraf inzamelen bij potentiële beleggers als hij geen beleggingsadvies geeft?, Specifieke informatie financieringsvehikel, Wat zijn 'MiFID-gedragsregels'? , Welke informatie moeten crowdfundingdienstverleners in hun cliëntendossiers bewaren? , Gelden er kwaliteitsvereisten voor informatie aan beleggers op crowdfundingplatformen ?
Welke regels gelden voor alle crowdfundingdienstverleners? , Hoe moeten crowdfundingdienstverleners omgaan met belangenconflicten? , Een belegger weigert gevraagde informatie te verstrekken aan een crowdfundingdienstverlener. Mag die belegger toch beleggen via het platform?, Mogen crowdfundingdienstverleners advies verlenen over beleggingsinstrumenten die ze via het platform commercialiseren?, Wat is een geschiktheidstoetsing? Wanneer moeten crowdfundingdienstverleners er een uitvoeren? , Wat is een passendheidstoetsing? Wanneer moeten crowdfundingdienstverleners er een uitvoeren?, Wat als een belegger een belegging wil doen die niet geschikt of passend voor hem is?, Welke minimuminformatie moeten crowdfundingdienstverleners vooraf aan hun cliënten meedelen?, Welke informatie moet een crowdfundingdienstverlener vooraf inzamelen bij potentiële beleggers als hij beleggingsadvies geeft? , Welke informatie moet een crowdfundingdienstverlener vooraf inzamelen bij potentiële beleggers als hij geen beleggingsadvies geeft?, Specifieke informatie financieringsvehikel, Wat zijn 'MiFID-gedragsregels'? , Welke informatie moeten crowdfundingdienstverleners in hun cliëntendossiers bewaren? , Gelden er kwaliteitsvereisten voor informatie aan beleggers op crowdfundingplatformen ?
Welke regels gelden voor alle crowdfundingdienstverleners? , Hoe moeten crowdfundingdienstverleners omgaan met belangenconflicten? , Een belegger weigert gevraagde informatie te verstrekken aan een crowdfundingdienstverlener. Mag die belegger toch beleggen via het platform?, Mogen crowdfundingdienstverleners advies verlenen over beleggingsinstrumenten die ze via het platform commercialiseren?, Wat is een geschiktheidstoetsing? Wanneer moeten crowdfundingdienstverleners er een uitvoeren? , Wat is een passendheidstoetsing? Wanneer moeten crowdfundingdienstverleners er een uitvoeren?, Wat als een belegger een belegging wil doen die niet geschikt of passend voor hem is?, Welke minimuminformatie moeten crowdfundingdienstverleners vooraf aan hun cliënten meedelen?, Welke informatie moet een crowdfundingdienstverlener vooraf inzamelen bij potentiële beleggers als hij beleggingsadvies geeft? , Welke informatie moet een crowdfundingdienstverlener vooraf inzamelen bij potentiële beleggers als hij geen beleggingsadvies geeft?, Specifieke informatie financieringsvehikel, Wat zijn 'MiFID-gedragsregels'? , Welke informatie moeten crowdfundingdienstverleners in hun cliëntendossiers bewaren? , Gelden er kwaliteitsvereisten voor informatie aan beleggers op crowdfundingplatformen ?
Moratorium

Algemene vragen over de doelstelling van het moratorium

1. Waarom neemt de FSMA dit initiatief?, 2. Om welke producten gaat het ?, 3. Hoe werkt het moratorium in de praktijk?, 4. Hoe wordt bepaald of een gestructureerd product 'bijzonder ingewikkeld' is?, 5. Hoe worden de vier criteria toegepast?, 6. Wat gebeurt er met de gestructureerde producten die al op de markt zijn?, 7. Gaat dit initiatief risicovolle producten weren?, 8. Waarom vallen ook producten met kapitaalbescherming onder het moratorium?, 9. Waarom blijft het initiatief beperkt tot gestructureerde producten?, 10. Waarom een vrijwillig moratorium en geen verbod?, 11. Wat als het moratorium niet nageleefd wordt?, 12. Hoe lang zal het moratorium duren?, 13. Waar kan ik als professioneel terecht voor meer uitleg?
1. Waarom neemt de FSMA dit initiatief?, 2. Om welke producten gaat het ?, 3. Hoe werkt het moratorium in de praktijk?, 4. Hoe wordt bepaald of een gestructureerd product 'bijzonder ingewikkeld' is?, 5. Hoe worden de vier criteria toegepast?, 6. Wat gebeurt er met de gestructureerde producten die al op de markt zijn?, 7. Gaat dit initiatief risicovolle producten weren?, 8. Waarom vallen ook producten met kapitaalbescherming onder het moratorium?, 9. Waarom blijft het initiatief beperkt tot gestructureerde producten?, 10. Waarom een vrijwillig moratorium en geen verbod?, 11. Wat als het moratorium niet nageleefd wordt?, 12. Hoe lang zal het moratorium duren?, 13. Waar kan ik als professioneel terecht voor meer uitleg?
1. Waarom neemt de FSMA dit initiatief?, 2. Om welke producten gaat het ?, 3. Hoe werkt het moratorium in de praktijk?, 4. Hoe wordt bepaald of een gestructureerd product 'bijzonder ingewikkeld' is?, 5. Hoe worden de vier criteria toegepast?, 6. Wat gebeurt er met de gestructureerde producten die al op de markt zijn?, 7. Gaat dit initiatief risicovolle producten weren?, 8. Waarom vallen ook producten met kapitaalbescherming onder het moratorium?, 9. Waarom blijft het initiatief beperkt tot gestructureerde producten?, 10. Waarom een vrijwillig moratorium en geen verbod?, 11. Wat als het moratorium niet nageleefd wordt?, 12. Hoe lang zal het moratorium duren?, 13. Waar kan ik als professioneel terecht voor meer uitleg?

Technische vragen over de bepalingen van het moratorium

1. Is het moratorium van toepassing op gestructureerde producten waarvan de commercialiseringsperiode gestart is voor 1 augustus 2011?, 2. Volgens welke procedure toetst de FSMA de naleving door de distributeur van de toetreding tot het moratorium?, 3. Welke is de situatie van een uitgevende instelling waarvan de producten worden gecommercialiseerd door een derde distributeur?, 4. Is het moratorium van toepassing op de secundaire verhandeling van gestructureerde producten?, 5. Moet het product de naam van de emittent vermelden?, 6. Wat is de reikwijdte van het begrip commercialisering?, 7. Is het moratorium van toepassing op discretionair vermogensbeheer of private plaatsingen?, 8. Is het moratorium van toepassing op producten die louter op initiatief van de cliënt worden aangekocht?, 9. Wat is de definitie van retailbelegger en hoe dient de limiet van 500.000 EUR te worden geïnterpreteerd bij het toepassen van de opt out?, 10. Wanneer geniet een effectenindex van voldoende notoriëteit, track record en transparantie en wanneer geldt een effectenindex als benchmark?, 11. Wanneer is de selectie van aandelen of de huisindex voldoende gediversifieerd?, 12. Welke informatie moet tijdens de looptijd van het product worden verstrekt over de samenstelling van de selectie van aandelen of huisindex?, 13. Hoe wordt de evenredigheid tussen deelname in winst en verlies beoordeeld?, 14. Wanneer heeft een minimale wijziging in de evolutie van de onderliggende waarde een disproportionele impact?, 15. Wat wordt bedoeld met 'te ingewikkelde strategie indien de kapitaalbescherming voorwaardelijk is' ?, 16. Welke mechanismen worden geacht in het voordeel van de cliënt te zijn en worden dus niet meegerekend bij de beoordeling van het aantal in de berekeningsformule vervatte mechanismen?, 17. Wanneer is er voldoende transparantie aangaande de kosten?, 18. Wat wordt bedoeld met een belangrijke wijziging van het risicoprofiel of van de waarde van het product?, 19. Wie zijn de 'houders van het product' die moeten ingelicht worden?, 20. Waarop slaat het engagement van de distributeur om bij toetreding vrijwillig het marketingmateriaal aan de FSMA over te maken en hoe kan dit praktisch gebeuren?, 21. Geldt het engagement van de distributeur om de waarde van de spaar- en derivatencomponent voorafgaand aan de commercialisering aan de FSMA over te maken ook voor producten die gecommercialiseerd worden aan cliënten onder de opt out?, 22. Moeten alle entiteiten met een distributiekanaal die deel uitmaken van dezelfde groep verplicht toetreden tot het moratorium?, 23. Wanneer is een rentevoet toegankelijk? , 24. Moeten tussenpersonen in bank- en beleggingsdiensten die exclusief verbonden zijn aan één verantwoordelijke gereglementeerde onderneming en geen verzekeringsmakelaar zijn, een afzonderlijke beslissing nemen in verband met de toetreding tot het moratorium? , 25. Hoe vaak zullen de antwoorden op vragen van de sector met algemene draagwijdte worden bekendgemaakt?, 26. Wat impliceert 'formule' in de definitie van gestructureerd product zoals opgenomen in het moratorium?, 27. Hoe wordt de berekeningsformule beoordeeld indien de onderliggende waarde van de derivatencomponent van het gestructureerd product hetzij beheerd wordt volgens een CPPI methodologie of aanverwante techniek, hetzij een huisindex is? , 28. Dient de methodologie van de huisindex voor de selectie en weging van de componenten die deel uitmaken van de huisindex gebaseerd te zijn op een set van voorafbepaalde objectieve criteria? , 29. Vallen aandelenopties, warrants of opties op rechten van deelneming in een bevek die worden aangeboden door een werkgever aan zijn personeel als deel van het verloningspakket onder de bepalingen van het moratorium? , 30. Ingeval de distributeur ervoor heeft geopteerd om onder de opt out te commercialiseren, waar dient de zin in het marketingmateriaal en op het inschrijvingsformulier opgenomen te worden dat het product als bijzonder ingewikkeld wordt beschouwd in het licht van het moratorium van de FSMA?, 31. Hoe worden de bepalingen van het moratorium toegepast op een tak 23 verzekeringscontract?, 32. Aan welke voorwaarden dient een selectie van indexen te voldoen? , 33. Wat is de reikwijdte van de teaser? , 34. Is een achtergesteld en gestructureerd product verenigbaar met het moratorium?, 35. Is het moratorium van toepassing op obligaties uitgegeven door commerciële of industriële ondernemingen ('corporate bonds')?, 36. Wat verwacht de FSMA op het vlak van productgovernance (en meer bepaald van de afbakening van de doelmarkt voor gestructureerde producten) wanneer de onderliggende waarde complex is (zoals een huisindex)?
1. Is het moratorium van toepassing op gestructureerde producten waarvan de commercialiseringsperiode gestart is voor 1 augustus 2011?, 2. Volgens welke procedure toetst de FSMA de naleving door de distributeur van de toetreding tot het moratorium?, 3. Welke is de situatie van een uitgevende instelling waarvan de producten worden gecommercialiseerd door een derde distributeur?, 4. Is het moratorium van toepassing op de secundaire verhandeling van gestructureerde producten?, 5. Moet het product de naam van de emittent vermelden?, 6. Wat is de reikwijdte van het begrip commercialisering?, 7. Is het moratorium van toepassing op discretionair vermogensbeheer of private plaatsingen?, 8. Is het moratorium van toepassing op producten die louter op initiatief van de cliënt worden aangekocht?, 9. Wat is de definitie van retailbelegger en hoe dient de limiet van 500.000 EUR te worden geïnterpreteerd bij het toepassen van de opt out?, 10. Wanneer geniet een effectenindex van voldoende notoriëteit, track record en transparantie en wanneer geldt een effectenindex als benchmark?, 11. Wanneer is de selectie van aandelen of de huisindex voldoende gediversifieerd?, 12. Welke informatie moet tijdens de looptijd van het product worden verstrekt over de samenstelling van de selectie van aandelen of huisindex?, 13. Hoe wordt de evenredigheid tussen deelname in winst en verlies beoordeeld?, 14. Wanneer heeft een minimale wijziging in de evolutie van de onderliggende waarde een disproportionele impact?, 15. Wat wordt bedoeld met 'te ingewikkelde strategie indien de kapitaalbescherming voorwaardelijk is' ?, 16. Welke mechanismen worden geacht in het voordeel van de cliënt te zijn en worden dus niet meegerekend bij de beoordeling van het aantal in de berekeningsformule vervatte mechanismen?, 17. Wanneer is er voldoende transparantie aangaande de kosten?, 18. Wat wordt bedoeld met een belangrijke wijziging van het risicoprofiel of van de waarde van het product?, 19. Wie zijn de 'houders van het product' die moeten ingelicht worden?, 20. Waarop slaat het engagement van de distributeur om bij toetreding vrijwillig het marketingmateriaal aan de FSMA over te maken en hoe kan dit praktisch gebeuren?, 21. Geldt het engagement van de distributeur om de waarde van de spaar- en derivatencomponent voorafgaand aan de commercialisering aan de FSMA over te maken ook voor producten die gecommercialiseerd worden aan cliënten onder de opt out?, 22. Moeten alle entiteiten met een distributiekanaal die deel uitmaken van dezelfde groep verplicht toetreden tot het moratorium?, 23. Wanneer is een rentevoet toegankelijk? , 24. Moeten tussenpersonen in bank- en beleggingsdiensten die exclusief verbonden zijn aan één verantwoordelijke gereglementeerde onderneming en geen verzekeringsmakelaar zijn, een afzonderlijke beslissing nemen in verband met de toetreding tot het moratorium? , 25. Hoe vaak zullen de antwoorden op vragen van de sector met algemene draagwijdte worden bekendgemaakt?, 26. Wat impliceert 'formule' in de definitie van gestructureerd product zoals opgenomen in het moratorium?, 27. Hoe wordt de berekeningsformule beoordeeld indien de onderliggende waarde van de derivatencomponent van het gestructureerd product hetzij beheerd wordt volgens een CPPI methodologie of aanverwante techniek, hetzij een huisindex is? , 28. Dient de methodologie van de huisindex voor de selectie en weging van de componenten die deel uitmaken van de huisindex gebaseerd te zijn op een set van voorafbepaalde objectieve criteria? , 29. Vallen aandelenopties, warrants of opties op rechten van deelneming in een bevek die worden aangeboden door een werkgever aan zijn personeel als deel van het verloningspakket onder de bepalingen van het moratorium? , 30. Ingeval de distributeur ervoor heeft geopteerd om onder de opt out te commercialiseren, waar dient de zin in het marketingmateriaal en op het inschrijvingsformulier opgenomen te worden dat het product als bijzonder ingewikkeld wordt beschouwd in het licht van het moratorium van de FSMA?, 31. Hoe worden de bepalingen van het moratorium toegepast op een tak 23 verzekeringscontract?, 32. Aan welke voorwaarden dient een selectie van indexen te voldoen? , 33. Wat is de reikwijdte van de teaser? , 34. Is een achtergesteld en gestructureerd product verenigbaar met het moratorium?, 35. Is het moratorium van toepassing op obligaties uitgegeven door commerciële of industriële ondernemingen ('corporate bonds')?, 36. Wat verwacht de FSMA op het vlak van productgovernance (en meer bepaald van de afbakening van de doelmarkt voor gestructureerde producten) wanneer de onderliggende waarde complex is (zoals een huisindex)?
1. Is het moratorium van toepassing op gestructureerde producten waarvan de commercialiseringsperiode gestart is voor 1 augustus 2011?, 2. Volgens welke procedure toetst de FSMA de naleving door de distributeur van de toetreding tot het moratorium?, 3. Welke is de situatie van een uitgevende instelling waarvan de producten worden gecommercialiseerd door een derde distributeur?, 4. Is het moratorium van toepassing op de secundaire verhandeling van gestructureerde producten?, 5. Moet het product de naam van de emittent vermelden?, 6. Wat is de reikwijdte van het begrip commercialisering?, 7. Is het moratorium van toepassing op discretionair vermogensbeheer of private plaatsingen?, 8. Is het moratorium van toepassing op producten die louter op initiatief van de cliënt worden aangekocht?, 9. Wat is de definitie van retailbelegger en hoe dient de limiet van 500.000 EUR te worden geïnterpreteerd bij het toepassen van de opt out?, 10. Wanneer geniet een effectenindex van voldoende notoriëteit, track record en transparantie en wanneer geldt een effectenindex als benchmark?, 11. Wanneer is de selectie van aandelen of de huisindex voldoende gediversifieerd?, 12. Welke informatie moet tijdens de looptijd van het product worden verstrekt over de samenstelling van de selectie van aandelen of huisindex?, 13. Hoe wordt de evenredigheid tussen deelname in winst en verlies beoordeeld?, 14. Wanneer heeft een minimale wijziging in de evolutie van de onderliggende waarde een disproportionele impact?, 15. Wat wordt bedoeld met 'te ingewikkelde strategie indien de kapitaalbescherming voorwaardelijk is' ?, 16. Welke mechanismen worden geacht in het voordeel van de cliënt te zijn en worden dus niet meegerekend bij de beoordeling van het aantal in de berekeningsformule vervatte mechanismen?, 17. Wanneer is er voldoende transparantie aangaande de kosten?, 18. Wat wordt bedoeld met een belangrijke wijziging van het risicoprofiel of van de waarde van het product?, 19. Wie zijn de 'houders van het product' die moeten ingelicht worden?, 20. Waarop slaat het engagement van de distributeur om bij toetreding vrijwillig het marketingmateriaal aan de FSMA over te maken en hoe kan dit praktisch gebeuren?, 21. Geldt het engagement van de distributeur om de waarde van de spaar- en derivatencomponent voorafgaand aan de commercialisering aan de FSMA over te maken ook voor producten die gecommercialiseerd worden aan cliënten onder de opt out?, 22. Moeten alle entiteiten met een distributiekanaal die deel uitmaken van dezelfde groep verplicht toetreden tot het moratorium?, 23. Wanneer is een rentevoet toegankelijk? , 24. Moeten tussenpersonen in bank- en beleggingsdiensten die exclusief verbonden zijn aan één verantwoordelijke gereglementeerde onderneming en geen verzekeringsmakelaar zijn, een afzonderlijke beslissing nemen in verband met de toetreding tot het moratorium? , 25. Hoe vaak zullen de antwoorden op vragen van de sector met algemene draagwijdte worden bekendgemaakt?, 26. Wat impliceert 'formule' in de definitie van gestructureerd product zoals opgenomen in het moratorium?, 27. Hoe wordt de berekeningsformule beoordeeld indien de onderliggende waarde van de derivatencomponent van het gestructureerd product hetzij beheerd wordt volgens een CPPI methodologie of aanverwante techniek, hetzij een huisindex is? , 28. Dient de methodologie van de huisindex voor de selectie en weging van de componenten die deel uitmaken van de huisindex gebaseerd te zijn op een set van voorafbepaalde objectieve criteria? , 29. Vallen aandelenopties, warrants of opties op rechten van deelneming in een bevek die worden aangeboden door een werkgever aan zijn personeel als deel van het verloningspakket onder de bepalingen van het moratorium? , 30. Ingeval de distributeur ervoor heeft geopteerd om onder de opt out te commercialiseren, waar dient de zin in het marketingmateriaal en op het inschrijvingsformulier opgenomen te worden dat het product als bijzonder ingewikkeld wordt beschouwd in het licht van het moratorium van de FSMA?, 31. Hoe worden de bepalingen van het moratorium toegepast op een tak 23 verzekeringscontract?, 32. Aan welke voorwaarden dient een selectie van indexen te voldoen? , 33. Wat is de reikwijdte van de teaser? , 34. Is een achtergesteld en gestructureerd product verenigbaar met het moratorium?, 35. Is het moratorium van toepassing op obligaties uitgegeven door commerciële of industriële ondernemingen ('corporate bonds')?, 36. Wat verwacht de FSMA op het vlak van productgovernance (en meer bepaald van de afbakening van de doelmarkt voor gestructureerde producten) wanneer de onderliggende waarde complex is (zoals een huisindex)?
Financiële producten

De goedkeuring van reclame door de FSMA

Reglement FSMA omkadering commercialisering otc-derivaten (Binaire opties, CFD’S, …)

1. Waarom dit reglement?, 2. Wat wordt verboden onder het reglement?, 3. Wanneer trad het reglement in werking?, 4. Waarom wordt de commercialisatie van binaire opties en derivatencontracten met een looptijd van minder dan één uur verboden?, 5. Waarom wordt de commercialisatie van derivaten met hefboomeffect (zoals CFD’s en forex) verboden?, 6. Op wie is het reglement van toepassing? Vallen buitenlandse aanbieders hier ook onder?, 7. Slaat het verbod op alle vormen van commercialisering van derivaten?, 8. Is bij de commercialisering in het kader van het reglement ook vereist dat een minimaal aantal beleggers wordt gesolliciteerd?, 9. Wanneer spreekt men van ‘commercialisering in België’?, 10. Betekent dit reglement dat er geen enkele Belg nog zal kunnen ‘speculeren’ met binaire opties of forex?, 11. Wat gebeurt er met bestaande trading accounts van Belgen die klant zijn bij een online platform dat zijn instrumenten commercialiseert in België?, 12. Kunnen aanbieders nog derivaten commercialiseren bij rechtspersonen?, 13. Hoe zal de FSMA de bepalingen van het reglement afdwingen?, 14. Wat kunnen slachtoffers van onregelmatige activiteiten met binaire opties of forex doen om hun verliezen te recupereren?, 15. Betekent het reglement dat consumenten zich op geen enkele manier nog zullen kunnen indekken tegen bepaalde risico’s door gebruik te maken van derivaten?, 16. Is het reglement van toepassing op aandelenoptieplannen?, 17. Zijn er nog andere Europese landen die een dergelijk verbod hebben ingevoerd? Zijn er nog andere Europese landen van plan om dit te doen?
1. Waarom dit reglement?, 2. Wat wordt verboden onder het reglement?, 3. Wanneer trad het reglement in werking?, 4. Waarom wordt de commercialisatie van binaire opties en derivatencontracten met een looptijd van minder dan één uur verboden?, 5. Waarom wordt de commercialisatie van derivaten met hefboomeffect (zoals CFD’s en forex) verboden?, 6. Op wie is het reglement van toepassing? Vallen buitenlandse aanbieders hier ook onder?, 7. Slaat het verbod op alle vormen van commercialisering van derivaten?, 8. Is bij de commercialisering in het kader van het reglement ook vereist dat een minimaal aantal beleggers wordt gesolliciteerd?, 9. Wanneer spreekt men van ‘commercialisering in België’?, 10. Betekent dit reglement dat er geen enkele Belg nog zal kunnen ‘speculeren’ met binaire opties of forex?, 11. Wat gebeurt er met bestaande trading accounts van Belgen die klant zijn bij een online platform dat zijn instrumenten commercialiseert in België?, 12. Kunnen aanbieders nog derivaten commercialiseren bij rechtspersonen?, 13. Hoe zal de FSMA de bepalingen van het reglement afdwingen?, 14. Wat kunnen slachtoffers van onregelmatige activiteiten met binaire opties of forex doen om hun verliezen te recupereren?, 15. Betekent het reglement dat consumenten zich op geen enkele manier nog zullen kunnen indekken tegen bepaalde risico’s door gebruik te maken van derivaten?, 16. Is het reglement van toepassing op aandelenoptieplannen?, 17. Zijn er nog andere Europese landen die een dergelijk verbod hebben ingevoerd? Zijn er nog andere Europese landen van plan om dit te doen?
1. Waarom dit reglement?, 2. Wat wordt verboden onder het reglement?, 3. Wanneer trad het reglement in werking?, 4. Waarom wordt de commercialisatie van binaire opties en derivatencontracten met een looptijd van minder dan één uur verboden?, 5. Waarom wordt de commercialisatie van derivaten met hefboomeffect (zoals CFD’s en forex) verboden?, 6. Op wie is het reglement van toepassing? Vallen buitenlandse aanbieders hier ook onder?, 7. Slaat het verbod op alle vormen van commercialisering van derivaten?, 8. Is bij de commercialisering in het kader van het reglement ook vereist dat een minimaal aantal beleggers wordt gesolliciteerd?, 9. Wanneer spreekt men van ‘commercialisering in België’?, 10. Betekent dit reglement dat er geen enkele Belg nog zal kunnen ‘speculeren’ met binaire opties of forex?, 11. Wat gebeurt er met bestaande trading accounts van Belgen die klant zijn bij een online platform dat zijn instrumenten commercialiseert in België?, 12. Kunnen aanbieders nog derivaten commercialiseren bij rechtspersonen?, 13. Hoe zal de FSMA de bepalingen van het reglement afdwingen?, 14. Wat kunnen slachtoffers van onregelmatige activiteiten met binaire opties of forex doen om hun verliezen te recupereren?, 15. Betekent het reglement dat consumenten zich op geen enkele manier nog zullen kunnen indekken tegen bepaalde risico’s door gebruik te maken van derivaten?, 16. Is het reglement van toepassing op aandelenoptieplannen?, 17. Zijn er nog andere Europese landen die een dergelijk verbod hebben ingevoerd? Zijn er nog andere Europese landen van plan om dit te doen?
Informatieverplichtingen

Toolbox Investor relations

Contact nemen, Na IPO aan de FSMA te bezorgen gegevens , Na IPO te publiceren gegevens, Website, Periodieke informatie, Voorwetenschap, Communicatie rond algemene vergaderingen, Kapitaalverhogingen in het kader van het toegestaan kapitaal, Verkrijging en vervreemding van eigen aandelen, Regels in verband met transparantiekennisgevingen, Transacties van leidinggevenden
Contact nemen, Na IPO aan de FSMA te bezorgen gegevens , Na IPO te publiceren gegevens, Website, Periodieke informatie, Voorwetenschap, Communicatie rond algemene vergaderingen, Kapitaalverhogingen in het kader van het toegestaan kapitaal, Verkrijging en vervreemding van eigen aandelen, Regels in verband met transparantiekennisgevingen, Transacties van leidinggevenden